Monday, August 30, 2010

~ akan adakah doa buat kita??? ~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

huu lame rasanya tak update blog, tetiba je setting wifi laptop tertukar off9,
banyak benda nak diceritakan dan dikongsi bersama teman2, mudah2an ada manfaat diperolehi bersama... insyaAllah..
untuk entry yg dah ditaip beberapa hari sudah ni insyaAllah anah nak kongsikan satu cerita yg disampaikan encik Baharom (KJ Pendidikan Jasmani IPGKDRI) waktu kuliah ringkas antara tarawikh beberapa hari sudah kat Balai Islam Al-Muttaqin..
alhamdulillah, syukur masih dipilih dan punya kesempatan utk mendengar kuliah2 agama..

كما قال الله تعالى في قرءان الكريم,
من سورة الأنبياء (21:35) "كلّ نفس ذائقة الموت".. الى اخر اية
yang bermaksud "tiap2 yang berjiwa akan merasakan mati..."
k, jom baca + fahami + hayati + ambil 'ibrah daripada kisah di bawah
anah x ingat yg dimaksudkan encik baharom siapa tp kisah ni kisah benar yg terjadi kat sorang laki warga Singapore @ Indonesia namanya rohaizat (laki),
diceritakan rohaizat ni sorang yg berjaya kat tempatnya sebagai usahawan tp satu hari dia mengahadapi kemalangan yg membuatkannya koma selama lebih kurang 3 bulan..
lps beberapa ketika, rohaizat telah bermimpi bertemu dgn suatu lembaga yg dikatakan malaikat maut yakni Izrail..
dlm mimpinya, izrail berpesan bhwa saudara rohaizat ni akan meninggal beberapa jam slps bertemu dgnnya (malaikat), dan mengatakan bahawa dia harus mencari beberapa orang utk mendoakannya (asif, lupa berapa orang yang dimaksudkan)..

lalu bertanyalah si rohaizat ni;
1) bagaimana dgn doa2 ahli keluarganya,
2) bagaimana dgn doa2 ahli qaryah yg datang melawatnya,
3) bagaimana dgn doa2 sahabat2 sepejabatnya,
dan beberapa lagi persolan bagaimana dan bagaimana dgn doa2 org di sekelilingnya
termasuk penulis yg menceritakan kisah ini (ditulis di dlm akhbar)..

lalu jawab izrail atau mungkin juga persoalan;
1) bagaimana mungkin doa ahli keluargamu dimakbulkan sedangkan mereka x menyayangimu sepenuh hati (terlalu leka mencari harta sampai mengabaikan keluarga)...?
teman; "bukan wang ringgit yg diminta tp cukuplah sekadar menziarahi dan saling mengingati"

2) bagaimana mungkin doa2 ahli kampungmu dimakbulkan sedangkan mereka tidak mengenali dirimu..?
teman; "rajin2lah menziarahi rumah2 Allah supaya kerna janjiNya pasti.. 'yuhibbuhu wa yuhibbunahum' yakni mereka menyintai Allah dan Allah menyintai mereka'.."
- teringat ada satu kuliah kat BIAM juga suatu ketika sblm ni, "jangan sampai nanti apabila saat kematian kita bila dibawakan jenazah ke masjid @ surau, masjid @ surau itu taknak menerima kita.." sbb apa??? x pernah berjumpa pun dgn jenazah tersebut semasa hayatnya, na'uzubillah..

3) bagaimana mungkin doa2 sahabat sepejabatmu diterima sedangkan mereka membencimu kerana di saat kamu menjadi ketua, kamu mengherdik, menghina dan memaki mereka..?
" kullukum ra'iun wakullukum masulun 'an ra'iyatihi"...
teman; "mengertilah bahawa tiap drpd kita punya perasaan"..

.............. aduh, air mataku mengalir..............

namun, selepas beberapa ketika datanglah semula malaikat izrail td berjumpa dgn rohaizat 2..
dlm keadaan takut rohaizat mendengar bait2 kata sang malaikat..
"tapi kamu beruntung kerana sesunggunhya kamu telah punyai pendoa2 yang ikhlas mendoakanmu"...
sapa golongan ni???
_rohaizat tertanya begitu juga anah_
"mereka inilah anak2 yatim yg mana pada suatu masa dahulu kamu telah mendermakan wangmu utk mereka sebagai sedekah"...
alhamdulillah betapa syukurnya hati...
teman; "jangan pernah merasakan harta yg dirimu belanjakan di jalan Allah adalah sia2, semuanya kelak akan berbalik kepada dirimu"...

..........Allahu rabbi, kerdilnya terasa diriku.......

cerita disambung, slps kejadian tu rohaizat 2 diberi peluang kali kedua oleh Allah utk bangun kembali di atas "kesedaran baru" dan menceritakannya kpd penulis akhbar tesebut..
moga dapat dijadikan tauladan bersama, insyaAllah...

persoalannya kat sini, akan adakah doa buatku????
buat kita????
teman, andai satu masa nanti kalian mendengar berita kematianku,
izinkan anah meminta jasa kalian....
"doakan anah"...
tp sebelum apa2, kupohon berbilion kemaafan kpd semua terutam mereka yg pernah mengenali insan kerdil ini..
moga perjalanan di alam kemudian dipermudahkan Allah Pemilik alam...
sedekahkan al-fatihah buatku, moga diriku tenang menerima apa yg dilalui..
"dunia ini adalah ladang utk ke akhirat"
apabila datnagnya kematian, xkan dikurangkan atau ditambah masa ketentuan itu...
~ apabila tiba saat kematian itu ~

"Allahu rabbana, ampunkan kami"
pandu kami ke arah redhaMu...
'aku tanpa cintaMu bagai layang2 terputus talinya'

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

No comments:

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers