Friday, February 26, 2010

~ kU tinGgaLKan Allah di dALam LiPAtaN sEjadaH ~

Assalamu'alaikum.. Alhamdulillah 'ala kulli hal, syukur bangat terpilih sebagai umat baginda nabi Muhammad s.a.w yg sebagaimana kita sedia maklum banyak bangat syafaat yg tersedia bg kita sbgi umatnya.. Allahumma salli 'ala saiyidina Muhammad.. emm insyaAllah pada entry kali ni anah nak k0ngsi cket pengisian yg anah petik daripada kuliyah maghrib. >> oleh: ustaz abdullah zaki b nordin >> tempat: balai islam al-muttaqin, ipgkdri >> bersempena maulud nabi Muhammad s.a.w >>> m0ga dapat manfaat bersama, isyaAllah..

" Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang Yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan Yang mendapat petunjuk.">> surah at-taubah: 18


" bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan." >> surah al-'ankabut: 45

huu, 2 dalil yg tubik dri mulut al-ustaz.. emm apa kaitan dgn tajuk yg dikata ustaz 'b0mbastik' nih??

~ ku tinggalkan Allah dlm lipatan sejadah>> kenapa;

* kenapa kita sebagai makhlukNya hanya ingat Al-Khaliq pada waktu s0lat je.. itu pers0alan yg cuba diutarakan ustaz dlm pr0ses pentarbiyahan untuk kami sebagai pendengar juga beliau sebagai penyampai.. juga buat diri anah sendiri sebagai silah penyampai apa yg sekadar teringat( maaf lupe bawak buku )..

----to be continued, asif lupe sesangat----

tapi sebelum tu anah amat tertarik dengan satu kisah yg dikaitkan dengan baginda Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat baginda..

kata ustaz melalui sirah yg beliau bace ketahuilah berat pedang yg dipegang oleh baginda nabi dan sahabat adalah 3 kil0gram!! tapi, melalui apa yg kita baca betapa nabi Muhammad dan tentera baginda berjaya mengalahkan tentera musyrikin w/pun tanpa senjata2 canggih.. sebab apa? memang tidak b0leh dinafikan kehadiran 'tentera Allah' sebagai pen0long terbaik namun kita juga tidak b0leh menafikan KEIMANAN baginda Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat; angkat pedang dengan kehadiran iman juga keyakinan akan janji2 Allah di hati yg memudahkan urusan bagi hambaNya yg berjihad di jalanNya..

Allahu a'lam, ayuh k0reksi diri sejauh mana tahap keimanan kita yg sering erumbang ambing..

~ peringatan buat diri juga buat sahabat sahabiah pembaca bl0g anah ~

"Allahumma ahyina bil iman, wa amitna bil iman, wahsyurna bil iman..."


~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

No comments:

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!


. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers