Saturday, February 27, 2010

~ aKu pEMbenCi RaSuLullaH?? ~

Assalamu'alaikum...
emm mesti ada dari kalangan antum terkejut eh teng0k tajuk entry ana kali ni..
huu alhamdulillah malam ni bersamaan 13 rabi'ul awal 1431h anah sekali lagi berkesempatan juga terpilih utk mengikuti kuliyah maghrib.. huu dlm temp0h kuliyah kali ni juga anah sedar sesuatu yg dah anah faham (mungkin) dan dah lama diberi kesedaran dlm pr0ses tarbiyah ni..
emm "in tansurullaha yansurkum.." selama ni nampak secara te0ri dan terkadang terkesan juga di hati dlm satu2 perkara tapi tadi waktu mula2 kuliyah bermula memang tiba2 rasa 'huh!!!' sbbnye tengah sedap2 nak dengar anah dipanggil utk sediakan penceramah sedikit hidangan tp alhamdulillah dlm keterpaksaan mula2, bertukar atas kesedaran juga keyakinan yg memujuk diri supaya 'ikhlas..ikhlas..' demi agama Allah.. tiap yg baik diganjariNya..insyaAllah.......... emmm pr0sid kpd tajuk entry..


>> oleh: ustaz sabri
>> balai islam al-muttaqin, ipgkdri
>> "aku pembenci Rasulullah??"

~ dari surah al-ahzab ayat 21 yg membawa maksud "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."
~ berkata saidina Umar; 'sesiapa yg tidak mengenali jahiliyah dia tidak kenal Islam'..

*****skip jap, buat teh ^-******

'HAKIKAT BERIMAN DENGAN RASULULLAH'
1)ustaz petik surah attaghabun ayat 8; "Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada cahaya (Al-Quran) yang telah Kami turunkan. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
juga dari surah al-anfal ayat 20; "Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling dari pada-Nya, sedang kamu mendengar (perintah-perintah-Nya),"
>> isi ayat menagajak kita untuk beriman dgn sebenar2nya iman kpd Allah juga nabiNya

2)dari suratul hasyr ayat 7; "....Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya"
>> isi ayat mengajak kita untuk mentaati Allah dan rasulNya..apa yg disuruh dan apa yg dilarang..

3)ulang surah al-ahzab ayat 21; "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."
>> perintah menc0ntohi baginda nabi Muhammad s.a.w dlm tiap perkara yg dilakukan..

4)min surah at-taubah ayat 24; "24. Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
>> perintah agar mengasihi nabi melebihi segalanya (Allah tertinggi) w/pun termasuk anak juga saudara mara sendiri..

***asif, mata ngantuk suda, insyaAllah entry akan datang anah sambung silah dr kuliyah magrib ni*** tunggu eh kenapa tajuknye macam gitu.. ^-^,

~peringatan buat diri anah dan pembaca sekalian insyaAllah~

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

No comments:

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!


. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers