Friday, November 5, 2010

~ tolong beritahu kepada si dia ~

assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
alhamdulillah wa syukru lillah,
setelah sekian lama tak dapat nak update blog sbb wifi tak ok, dan beberapa masyaqqah lain, syukur pagi ni masih diberi ruang kpd anah utk sama2 berkongsi beberapa artikel yg ada dlm dokumen..
untuk entry kali ni, khas anah dedicatekan buat teman2 seperuangan
(sekelas, sekuliyah, se-ipg dan semua yg mengenali diri especially who think herself or himself as an adolescent)
buat peringatan bersama, terutama diri yg mengepost
cinta... cinta.... cinta..??

jom baca, faham, dan ambil ibrah dan disusuli dgn tindakan bersama..
ke arah melahirkan seorang yg tahu, mahu, dan mampu, insyaAllah

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, CINTA AGUNG adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, CINTA MANUSIA bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri.

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..

Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..

Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nantir30;

Apabila kau ingin berteman,Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan,Kau mungkin akan menjauhinya.

Andai kau ingin berteman,Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,Kau akan membencinya.

Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,Kau mungkin akan memfitnahnya..

Andai kau inginkan seorang teman,Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,Kau mungkin akan menyalahkannya.

Andai kau ingin bersahabat,Terimalah dia seadanya,Kerana dia seorang sahabat,yang hanya manusia biasa.

Jangan diharapkan sempurna,Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurna;

Tapi bersahabatlah kerana Allah..

sekian untuk kali ni untuk peringatan bersama
adoi, akhir2 ni entry anah lbih kurang isu sama je.. insyaAllah yg ni yg terakhir..
mudah2an tiada lagi permasalahan gini,
~ mudah2an dirimu mengerti ~
adoi, susahnye nak jaga hati
~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

8 comments:

azryn|crew said...

tak usahlah masukkan cinta2 nie.. lain kali masuk je hadith2 yang sohih kan bagus

rohadatul aisy' said...

assalamualaikum..mohon copy entry ni..boleh?

Muslim Haraki said...

mohon copy

safanah adnan said...

> azrin: insyaAllah, syukran atas teguran
> rohadatul: tafaddhali ya ukhti
> muslim haraki: tafaddhal 'alaik

moga penulisan kita ada manfaatnya, w/pun anah pun copy-paste dari words..

insan_pejuang said...

nk tegur biarlah dgn hikmah,islam itu bkn dgn al-quran dan hadis je.. Cinta krn Allah juga bleh mendidik manusia...

Anonymous said...

Kenalilah Allah SWT dan Rasulullah SAW di dunia, Semoga Allah SWT dan Rasulullah SAW mengenali kita di Akhirat nanti. Insya Allah…. Amin Ya Rabbal Alamin...

to firdaus:
Baguslah, masa dan rahmat Allah SWT masih ada… Cintailah Kata-Kata Allah SWT kerana tidak ada Firman Dan Sabda Junjungan yang merugikan kita, semua syariatnya adalah Indah Di Dunia dan Di Syurga.


to:anah adnan dan for All

i love Rasulullah s.a.w…Ya Allah..tempatkanlah kami semua ummat Muhammad dalam kalangan orang-orang yang beriman dan bertakwa kepada_Mu ya Allah dan dalam golongan-golongan yang beriman dan mencintai kekasih_Mu ya Allah,nabi Muhammad s.a.w…amiin ya Rabbil’alamiin…


-azrin|kun-

pablo escobar said...

ohh anah,,,

fatin safi said...

Assalamualaikum.... rindunye..wah blog mkn cantek mcm kte r...hehe.. suke post ni... kata-kata nie memng menyedarkan...sesuai utk semua lapisan... gud girl

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers