Sunday, May 23, 2010

~ BERAPA BESAR NILAI WANG RM50 ~

السلام عليكم ورحمة الله

selawat dan salam dihadiahkan khas buat baginda Nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarga serta sahabat2 baginda.. juga disertakan sekalung Al-Fatihah buat ahli keluarga dan semua sama ada yang masih hidup atau sudah tiada.. Al-Fatihah (tadi balai Islam Al-Muttaqin ada mengadakan bacaan Yaasin utk bonda kpd senior anah, "اللهمّ اغفرلها وعاففها واعف عنها", moga Allah ampunkan dosa beliau dan golongkan beliau bersama hamba2Nya yg solehah, amiin)

hmmm tak lengkap rasanya andai satu hari xjenguk blog.. alhamdulillah hari ni anah dapat ag satu cerita dari s0rg teman, (Allahu rabbi kuatkan ikatan persahabatan kami hingga ke akhirnya), syukran teman, anah sayang kamu ^_^.. bila baca kirimannya terasa hati nak share dgn teman2 bloggers juga pembaca tersayang.. uhibbukum jiddan!!!

jom layan.. sebar2kan deh, insyaAllah

Cerita 1:

Azman (hanya nama panggilan) mempunyai wang RM50 yang diniatkannya untuk diagih-agihkannya untuk beberapa buah keluarga di kampong asalnya. Azman bukanlah pegawai tinggi tetapi hanya dari pegawai kumpulan sokongan yang mempunyai niat untuk menyumbang kepada masyarakatnya setelah dia mempunyai pekerjaan.

Suatu hari, dia bertandang ke sebuah rumah yang agak daif, memang telah dia ketahui keluarga itu agak miskin. Ketika dia hampir di rumah tersebut, seorang wanita tua duduk di tangga dan berhampirannya ada beberapa orang anaknya memandang Azman.

Azman mengucap salam dan dijawab wanita tua itu. Azman menerangkan hajat kedatangannya. “Saya berhajat memberi sedikit saguhati untuk makcik” kata Azman tertib. Wanita tua tersebut mengangguk-anggukkan kepalanya. Azman tidak boleh duduk lama di rumah tersebut kerana ada beberapa buah rumah lagi yang perlu dikunjunginya. Azman mengeluarkan sampul dan menghulurkannya kepada makcik tersebut. Orang tua tersebut memandang Azman dan matanya digenangi air mata. Dia membuka sampul dan dilihatnya wang RM50. Diciumnya sampul wang tersebut tanda senang hati. “Terima kasih banyak Nak, terima kasih banyak Nak…dapatlah kami makan malam ini” Matanya masih bergenang air mata dan dia memandang anak-anak yang turut memerhatikan aksinya. Besarnya nilai RM50 pada makcik ini. Azman senyum dan berasa gembira kerana pemberiannya ini member keceriaan kepada makcik tua ini.

Cerita 2:

Azwa (hanya nama panggilan) mempunyai saudara sepupu yang masih belajar. Dia mengirim sms memohon Azwa memasukkan sejumlah wang untuknya. Azwa ketika itu mempunyai wang tetapi cukup-cukup untuk belanja hariannya. Dia berkira-kira semula dan mengurangkan perbelanjaan hariannya agar dapat memberi RM50 kepada saudara sepupunya ini. Mereka hanya berjumpa sebentar di satu tempat. Azwa menyerahkan sampul kepada saudara sepupunya dengan senyuman. Mereka tidak berbual panjang kerana saudara sepupunya ini ingin cepat pulang kerana masih banyak pekerjaannya lagi. Sekembalinya Azwa ke rumah, dia mendapat sms dari saudara sepupunya. “Sikitnya bagi, mana cukup” Azwa tersentak menerima sms tersebut. Sewaktu menyerahkan wang tersebut tiada pun sepatah perkataan terima kasih tetapi Azwa hanya mengabaikan kerana barangkali dia terlupa. Namun, apabila dia menerima sms tersebut hatinya sedikit terkilan. Rupanya kecil benar nilai RM50 pada diri saudaranya ini, walhal pada Azwa ia nilai yang besar kerana dia sendiri perlu mengurangkan perbelanjaannya semata-mata untuk memberi kepada saudara sepupunya ini.

Nilai mata wang adalah sama iaitu RM50 tetapi mempunyai makna berbeza bagi kedua-dua yang mendapat wang RM50 ini. Kehendak dan pengharapan yang berbeza menjadikan mereka gembira atau tidak gembira walau mendapat RM50 ini. Makcik tua ini barangkali sangat bersyukur kerana dengan wang ini banyak perkara yang boleh dibelinya terutama makanan untuk anak-anaknya. Tetapi boleh jadi saudara sepupu Azwa ini pula mempunyai keperluan lebih besar daripada makcik tadi. Apapun, yang boleh diambil pengajarannya, mengurangkan kehendak serta pengharapan yang tinggi boleh membantu untuk diri bersyukur. Sekiranya ia lebih tinggi daripada yang kita terima menyebabkan kita terlupa untuk mengucapkan “Aku amat beryukur atas pemberianMu Tuhanku” atas semua nikmat yang diterima.

Ucapkan syukur atas setiap sedutan dan hembusan nafas dan atas setiap sesuatu nikmat yang telah kita terima selama ini. Selagi masih ada ruang waktu untuk kita menyatakan betapa bersyukurnya kita terhadap kurniaan tuhan.

~ sekali lagi, ucapan syukur dirafa'kan ke hadrat Ilahi atas segala kurniaNya, xterhitung sungguh..

~ syukur Ya Allah, Kau temukan aku dgn teman2 juga sahabat2 yg sokmo mengingatkanku, yg sokmo berada di sampingku saat susah dan senang.. huuu kawan2 insan terapat dgn kita slpas family, syukran kabir teman.. luv u coz of Allah.. buat my ro0mate, Ukhti Husna Yusof, tabahkan hati (gambar sebelah ni utk husna..), kuatkan diri deh, moga terus kuat ye teman!!! maaf salah silap anah sepanjang hidup sebumbung, hehe.. lots of thanx and luv juga buat sorang teman yg sudi share dgn anah emel yg beliau dpt ni.. ^_^.. peace in Allah's love, amiin

p/s: exam tinggal 2 paper lagi, doakan anah dan teman2 ye....

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

4 comments:

Anonymous said...

good luck 4 exam.. :)
nice article

-ubay-

safanah adnan said...

emm syukran ubay...

-cik.dyanabahri- said...

Salam ziarah.
Hehe. Baru tahu ade blog.
dah lame ke.
all the best utk 2 paper esok n luse.
Moga dipermudahkanNya.
Nanti pas exam, aku dtg g.
hehe.
Jemputla dtg ke blog.
haha.

محمد حذوان بن حميدان said...

maat taufiq wannajah.. (^_^)

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers