Friday, May 7, 2010

~ tazkiyatun nafs 1 ~

السلام عليكم ورحمة الله
alhamdulillah 'ala kulli hal..
wuuu dlm kekurangan mo0d ni kugagahi juga diri utk p0st an0ther entry (mudah2an ada manfaat bersama, Allah bantulah hambaMu yg sgt lemah ni..) lme rsenye xp0st kuliyah maghrib dari balai Islam (hmm buku da tertinggal kat rumah tyme cuti haritu, isk3..)
k la, back t0 topik; emm kuliyah kali ni umum cket based pd tajuknya bak kata ustaz.. yuh beringat bersama, insyaAllah..
by> ustaz hazwan hamidan
>>> tazkiyatun nafs (sesi 1)

>>> balai Islam al-Muttaqin

huuu awal permualaan tazkirah dimulakan dgn slide ttg RAMADHAN.. ade ape ye pd bulan ni??

أول شهر رمضان رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار

maksud hadis: "Ramadhan; awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan penghujungnya pembebasan dari api neraka" *hadis ini ada yg berpendapat sebagai hadis dhaif dan takleh kalau nak berhujah ttpi dlm satu2 perkara ia dibenarkan, Allahu a'lam..

hmmm dan apa pulak kaitan dgn tajuk kuliyah n entry kali ni?? sedar tak sedar tinggal bape bulan je lagi kan shahru ramadhan karim menjelma, hari ni dah 22 jamadil awal 1431h bersamaan 7 mei 2010.. kejap je kan?? bak kata s0rang ukhti ni>> pertambahan usia @ hari belum tentu membawa kpd pertambahan amal..(Allahu rabbi bimbinglah kami, jangan Kau biarkan kami terus terleka, amiin).. emmm kuliyah kali ni ustaz juruskan pada maghfirah aka keAMPUNan juga tentang pintu2 taubat min surah Ali-Imran ayat 133 yg mafhumnya;

"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa"

menurut Imam an-Nawawi, bertaubat dr setiap d0sa yg disedari adalah wajib dan terdapat 4 syarat utk bertaubat>> 1) berhenti drpd melakukan dosa tersebut, 2) menyesal atas apa yg dilakukan, 3) berazam utk tidak mengulangi d0sa tersebut, dan apabila berkait dgn kita sesama insan yg ke-4 adlh perlu iaitu mengembalikan hak bg yg dianiaya.

~ keutamaan utk mem0hon keampunan>> ditinggikan darjat, min surah al-baqarah ayat 222; "....... sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yg banyak melakukan taubat dan orang2 yg banyak mensucikan diri"..

~ keluasan pengampunan dan rahmat: 1) pengampunan, 2) rahmat, 3) keburukan digantikan dgn kebaikan>> min surah az-Zumar ayat 53; isi ayat 'janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah', petikan hadis; "sesungguhnya Allah membentangkan rahmat dan pengampunanNya utk menerima taubat orang yg telah melakukan dosa pada waktu siang dan malam. keadaan ini akan berterusan sehingga terbitnya matahari dari barat".. huu mudah2an kita termasuk dlm g0longan yg diampunkanNya, amiin..


### bersambung kemudian, mata den da nak lelap, asif 'ala kulli hal ###

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

No comments:

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers