Friday, October 8, 2010

~ Allahu rabbi, 'tika dinihari' ~


"Tuhan, usah bebankan kami dengan bebanan yang berat,
seperti yang pernah Kau berikan kepada umat terdahulu dari kami..
Tuhan, jangan pikulkan kami yang kami yang kami tidak terdaya,
maafkan salah kesilapan, ampunkanlah dosa2, rahmatilah kami..."
_tiKa diNihAri_

Allahu rabbi, kuatkan diriku..
saat hati diuji oleh seorang yang kukira boleh kuatkan diri..
temanku;
"nahnu qaumun a'azzalallahu bil Islam"..
moga2 Allah meredhai kita sebagai hambaNya,
juga baginda nabi sudi berikan syafaatnya kepada kita,
dan Islam berbangga kita sebagai penganutnya"..

huu, adakala hati berkata salahkah aku hinggakan diuji begini???
salahkah baik sangkaku??
salahkah perkenalan ini????
salahkah aku untuk itu dan ini??
Allahu rabbi..
kata mereka; 'tetapkanlah bersabar dlm mengerjakan kebaikan'..
tapi kataku; 'tahap kesabaranku terbatas'..
jujur, bukan salah orang lain
melainkan salah diri sendiri, semuanya..
duhai hati,
yakinlah; "la yukallifullahu nafsan ILLA WUS'AHA"..
yakinlah akan ada pelangi yang sedang berselindung yang akan muncul saat kau tunggu matahari namun Dia berikan hujan dan petir..
yakinlah; tidak Allah ciptakan manusia itu sia2..
supaya manusia itu saling berkenal2an..
(tapi bukan untuk saling menyakitkan dan menguji)..

teman,
maafkan anah..
terlalu banyak salah dan silap yang dah kulakukan..
sama ada kalian sedar atau tidak..
tapi jarang sekali anah memahami kalian,
dan menzahirkan kata maaf itu..
moga Allah mengampuni kita..
kerana "tiada siapa yang lebih mengenali kita melainkan Allah dan diri kita"..
moga2 Allah sudi menunjukkan kita,
ke jalan yang lurus iaitu jalan yang Dia telah berikan kenikmatan kepada mereka..
namun ingatlah temanku,
'hari ni kita menguji, hari akan datang pastikan datang untuk kita diuji'..
kalau bukan kita yang kena pun, 
ingatlah; generasi kita masih ada..
moga2 Allah sudi mengampuni kita,
dan Dia tak biarkan kita dengan keadaan 'zon selesa' kita sedangkan kita yang bersalah..
"lirrijali nasibun min ma kasabu, wa lin nisai' nasibun min mak tasabn"..

lapangkanlah hatimu dlm musibah..
dan bersabarlah di jalan Allah...
jgn hanya memeluk..dunia fana..
yg bersalut dengan dosa..
_azab Illahi (irsyadee)_
hatiku jua temanku,
yakinlah; Allah Maha Mendengar, Dia Maha Penerima taubat, juga Dia jugalah Maha Sempurna..
saat diri rasa bersalah.. menangislah sepuasnya!!
kata seorang ikhwan kat Balai Islam, 'ambillah masa kita walau sedikit untuk bermuhasabah, tak kira tiap hari atau sekali dalam seminggu.. mudah2an sedikit yang bermanfaat itu adalah lebih bermakna daripada banyak yang sia2'..
juga hati dan temanku,
lakukan lah apa2 pun yang dikau rasa betul jika ia bisa membuatmu lebih mendekatkan diri dengan Allah, dan tenang dengan ujianNya..
(tapi pastikan jangan ijtihad kita tu ijtihad yang berlawan dengan syari'atNya)
'ku akui kelemahan diri, ku insafi kekurangan ini_ irsyadee

~ sampai sini saja entry untuk kali ni.. mana2 hati yang terasa, maafkan anah tapi bersyukurlah saat diri terasa kerana ia menunjukkan Allah masih sayangkan kita.. dijadikan ujian sebagai tarbiyah.. moga sama2 kita tabah..
teruskan perjuangan kalian, walau mungkin jalan kita berbeza tapi insyaAllah matlamat kita satu..
moga Allah sentiasa ada untuk ampuni kita, dan untuk kita berikan pengharapan kepadaNya..
amiin..
dan moga Allah permudahkan segala niat baik kita..
moga Allah permudahkan urusan anah dan dia..
'kuserah segala ketentuan, biarlah masa yang berbicara'_ kuserah cinta(in-team)
amiin Ya Rabbal 'alamin..

bersyukurlah selalu..
dan jangan ragu..
nescaya jauh azabmu.
_azab Illahi_
~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

1 comment:

azryn|crew said...

Assalamualaikum puteri anah

Bersabda Rasulullah s.a.w.:

“Perumpamaan orang-orang Mu’min dalam saling kasih-mengasihi dan sayang-menyayangi, laksana sebatang tubuh, bila salah satu anggotanya mengaduh sakit, seluruh anggota yang lain sama-sama merasa demamnya dan berjaga malam.”


“Tahukah kamu kepada siapa api neraka itu diharamkan? Para sahabat menjawab: Allah dan RasulNya sajalah yang mengetahui. Baginda menerangkan lagi: Kepada Orang yang lemah lembut, mudah dalam segala hal, senang berurus dengannya dan sentiasa dekat dengan sesiapa pun.”

Dan sabdanya yang lain lagi:

“Tiga sifat bila salah satu daripadanya ada pada diri seseorang maka ia adalah seorang munafik, meskipun ia berpuasa dan bersembahyang. Bila berbicara ia bohong, bila ia berjanji ia mungkir dan bila diamanatkan sesuatu, ia khianat.”

setakat sini sahaja ku menaip...lenguh jari jemariku nie...wassalam..

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers