Saturday, January 22, 2011

~ kini tiba masanya ~

السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

kini tiba masanya

insyaAllah esok (23 januari 2011) bersamaan 19 safar 1432h akan diadakan majlis pembuangan undi bagi Jawatankuasa Perwakilan Pelajar sesi 2011/2012..
justeru itu, sebagaia salah seorang guru pelatih IPGKDRI ana menjemput semua teman2 utk turut sama turun padang { macam YB pulak=) } bagi membuat pilihan dlm memilih bakal pemimpin kita dari kalangan pelajar, insyaAllah..

pesanan atau mungkin kata2 Saidina Abu Bakar utk peringatan kita bersama;
yg antara isinya;
'sekiranya aku sebagai pemimpinmu berada di atas jalan kebenaran, maka sokonglah aku dan bantulah aku.. namun sekiranya aku bukan di atas jalan kebenaran (Islam) maka tegurlah aku....
yang juga merupakan kata2 yg disampaikan salah seorang calon PRK 2011 ustaz razif bin nawi

alhamdulillah, beberapa calon telah memperkenalkan diri semasa malam bicara pemimpin termasuk daripada batch ana sendiri..
sebanyak 6 kerusi yg dipertandingkan bagi batch ana untuk jawatan2 exco
tepi memandangkan hanya 5 calon berdaftar, insyaAllah kelima-limanya akan memegang mana2 exco yg akan dibincangkan semula kelak secara automatiknya..
ketiga-tiga bakal 'yb' daripada kalangan muslimat datangnya drpd kelas pai (pendidikan Islam), seorang pai 1; Mardhiah Othman dan dua lagi calon dari pai3; Najwa Arifah bt Mokhtar dan Farah Diana bt Abu Bakar.. kelas ana??? hanya seorang muslmin berminat dan berkobar2 utk bertanding dalam jawatan umum yg akan menggalas taklifan sebagai Ahli Majlis Tertinggi JPPIPGKDRI iaitu al-akh Muhammad Firdaus bin Omar Baki. bagi muslimin pula, ustaz zulhasanain dari kelas pai 1 dan Mu'az Hakimi dari kelas TeSL 4 yg juga famous dgn panggilan ustaz yg akan bertanding.. Alhamdulillah

bagi junior, hanya 4 kerusi dipertandingkan yg bakal melihat persaingan sengit di antara 6 orang muslimin yg dua daripadanya dari kelas pai iaitu Muhammad Luqman bin Daud yg aktif sebagai imam juga bilal bagi Balai Islam Al-Muttaqin dan Nik Mohd Hanif bin Nik Soh selaku ajk BIAM seperti ustaz luqman. bagi calon perempuan, kedua-duanya juga mungkin telah menang tanpa bertanding (keputusan pilihanraya boleh berubah mengikut persetujuan perwakilan).

bagi calon senior pula iaitu pismp sem3, juga 4 kerusi akan dipertandingkan yg bakal melihatkan persaingan sengit kerana seramai 10 orang yg mendaftar.. begitu juga persaingan bakal diperlihatkan dari kalangan guru pelatih semester 5.. semester 7 tidak akan terlibat sebagai ahli JPP memandangkan mereka sendiri terdiri daripada jawatankuasa pilihan raya 2011 dan mereka tidak dibenarkan mengundi.

juga tidak ketinggaln bebrapa calon tersenarai untuk diundi bagi jawatan MT JPP iaitu seramai 9 orang. yg akan diberikan kerusi hanya 5 jadi untuk jawatan2 ini, persaingan pasti lebih sengit!
untuk ana, ada beberapa nama yg telah ana gariskan untuk diundi yg mana insyaAllah mereka boleh sama2 membantu hasrat BADAM bagi merealisasikan IPG zikir, insyaAllah..

ana di sini sama sekali tidak ingin bertindak selaku salah seorang yg menyeru kepada assabiyah yg sebagai mana sabda nabi apabila ditanya ttg assabiyah;
sahabat tanya; man assabiyah???
qola Nabi Muhammad s.a.w; 'iaitu kamu menolong bangsa kamu atas dasar kezaliman',
na'uzubillah.. kata nabi golongan ini bukan daripada kalangan umatnya..
cuma selaku seorang muslimah ana rasa terpanggil utk sama2 menyeru kepada sahabat sahabiah utk kita mencalonkan seseorang yg kita doakan dia berada di atas jalan Islam, yg bila memimpin akan menyeru kita melaksanakan solat (salah satu ciri yg digariskan Al-Quran, asif ana tak ingat surahnya) dan akan menyeru kita ke arah kebaikan insyaAllah..

bila mana pemimpin Islam terpilih, maka jatuh pula hukum ke atas kita sebagai yg dipimpin utk mentaati pemimpin itu selama mana dia tidak melangkaui batasan agamaNya..
"taatlah kepada Allah, dan taatlah kepada rasul, dan ulil amri (pemimpin) drpd kalangan kamu" _mafhum ayat Al-Quran

apa pun, syukran kathir kepada barisan JPP IPGKDRI bagi sesi 2010/2011 atas program2 anjuran kalian juga bantuan2 yg disumbangkan..
namun!!
"la haula wala quwata illa billah"
'tiada kekuatan tanpa keizinan Allah"

.: salam pembuangan undi :.
doa jangan lupa!!!
Allah yg utama, tapi politik juga merupakan salah satu drpd cabangan Islam dalam merealisasikan dan mencapai baldatun taiyibah warabbun ghafur.. 
insyaAllah

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

No comments:

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!


. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers