Monday, November 29, 2010

~ bila dahi telah mencecah sejadah ~

http://www.alwatannews.net/image.aspx?ID=8DhDIiLb2Qg0pXynSEzK4yYfX8u4t1Ul1u65ksun21/ddMYNBbmglqPcggXsx/x2
Bersihkan dirimu sebelum kamu dimandikan
Berwudhu’lah kamu sebelum kamu diwudhu’kan
Dan bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan
Tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih
Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakan solat jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah , Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru ku menyeru sekalian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan ulat
Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke pusara
Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa’
Sucikanlan dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan Izrail yang menakutkan
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi
Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak di bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan
Justeru bila Dia menyeru , sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal-usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patuk , itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat
Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat
Sambutlah seruan “Hayya ‘alas Solaah”
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan “Hayya ‘alal Falaah”
Jalan kemenangan akhirat dan dunia
Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan
Pada hari itu tiada berguna harta, takhta dan putera
Isteri , kad kredit dan kereta
Kondominium , saham dan niaga
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia…

~ sambil2 dengar kuliyah ustaz azhar idrus tajuk cucu jepun (terselit rukun2 Islam Hadhari).. kuliyah ttg rukun2 solat (teringat kuliyah Bughyah Tulab Ustaz Zaki BIAM)
~ syukran teman, jangan serik share =)

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~
assalamu'alaikum w.b.t
Allahumma solli 'ala Saiyidina Muhammad wa 'ala alihi Muhammad

alhamdulillah 'ala kulli hal..

~ kini kurasa rindu ~

rindunye nak update blog.. rindunye BIAM.. rindunya sahabat2 seusrah (along, alang, achik, ateh, ude, anje dan ucu; syukran atas nasihat2 fardiyah antunna).. rindu teman2 se-ipg.. rindu kwn2 SARJANA (syu special wish for you).. rindu semua..
dah2, cukup kot nak sampaikan rinduku pada kalian walau kita tak selalu berhubung..
maafkan anah atas semua salah silap sepanjang kita kenal..

kali ni nak share dgn sahabat2 juga pembaca2 blog ttg satu artikel ni> Bila Al-Quran Berbicara.. mungkin ada yg dah pernah bace atau tengok kat mana2 video tapi utk peringatan bersama, yuh same2 bace, hayati, fahami, dan ambil iktibar juga lakukan tindakan melalui artikel ni
~ jazakallahu khaira jazak kpd teman anah yg sudi share artikel2 dgn semua, moga Allah sentiasa pemudahkan urusan baikmu ~

Bila Al-Quran Berbicara

 
Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra
Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali;
sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.
Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian , kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa
halaman.
Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....
Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau  abaikan dan engkau lupakan...
Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka
surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.
Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku
Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu
Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t
Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu
Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.
Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...
Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

 ~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Friday, November 26, 2010

.: PiLiH IsLaM aNDa sELaMaT :.

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
setelah sekian lama nak update tp x terupdate2.. insyaAllah kali ni anah nak sharekan satu post yg tak kurang pentingnya, yg di dalam cabang ilmu syariat.

* CIRI-CIRI ISLAM *

Ciri-ciri Islam merupakan satu daripada ciri-ciri keistimewaan Islam yang merupakan titik perbezaan antara Islam dengan agama-agama lain di dunia ini.

Rabbaniyyah
Ianya membawa erti bahawa Islam ini datangnya daripada Allah. Manusia hanya sebagai pelaksana segala ketentuan yang telah ditetapkan. Seseorang itu disebut rabbani apabila mempunyai hubungan yang erat dengan Allah.
Sudut Rabbani ini terbahagi kepada dua bahagian:



1. Rabbani dari sudut matlamat dan tujuan.
Ia bererti Islam menjadikan hubungan yang baik dengan Allah dan mendapat keredhaanNya sebagai matlamat terakhir kehidupan. Inilah matlamat hidup insane di dunia ini. Kesemua ajaran Islam baik yang bersangkutan dengan aqidah, muamalah, akhlak dan lain-lain adalah bertujuan untuk menyipakan manusia supaya menjadi hamba kepada Allah semata-mata.

Kesan Rabbaniyyah
a. Mengetahui matlamat hidup manusia di dunia.
b. Mengenal fitrah
c. Selamat dari pertentangan dengan diri sendiri
d. Bebas dari sifat perhambaan ananiyah (keakuan) dan runtunan hawa nafsu

2. Rabbani dari sudut manhaj dan sumber.
Rabbani dari sudut manhaj bererti manhaj ini adalah rabbani kerana bersumberkan kepada wahyu Ilahi kepada Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Sumber ajaran Islam adalah mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia tanpa kecuali dari sekecil-kecil urusan sampailah kepada sebesar-besar perkara.
>Kesan sumber dan manhaj rabbani
a. Islam terhindar dari segala bentuk kekurangan
b. Terhindar dari pengaruh kekayaan
c. Islam sesuai untuk semua manusia
d. Mendapat penghormatan dan kehebatan


Syumuliyyah
Ia bererti ajaran Islam lengkap dan meyeluruh. Ruang lingkup ajaran Islam adalah mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia tanpa kecuali dari sekecil-kecil urusan sampailah ke sebesar-besar perkara.

1. Sudut kesyumulan Islam
Islam telah mengemukakan undang-undang kepada manusia untuk mengatur hubungan sesame manusia. Islam telah menjelaskan hukuman-hukuman terhadap mereka yang melanggar hukuman sama ada yang berkaitan dengan sivil atau jenayah seperti hukuman hudud dan qisas (bunuh balas).
Hukum yang bersangkutan dengan urusan hubungan manusia dengan Allah seperti solat, haji, puasa, dan ibadah lain. Hukum-hukum yang mengatur hubungan antara manusia dengan manusia lain seperti hukum nikah, muamalah, kehakiman, hukum berkait dengan pemerintahan Negara, harta dan hukuman denda kepada pesalah yang melakukan kesalahan.

2. Keadilan
Islam telah memeperjuangkan keadilan. Keadilan dalam Islam adalah memberi hak kepada yang berhak tanpa sebarang kekurangan. Keadilan wajib diberikan kepada semua insan baik muslim, musuh Islam atau kawan, ahli keluarga, atau bukan ahli keluarga.

3. Kehakiman
Islam mengemukakan sistem kehakiman. Ini bermaksud bahawa Islam menentukan di dalam hubungan permasalahan sesame manusia kerana manusia sangat memerlukan seorang hakim yang dapat menghukum dan menyelesaikan perselisihan mereka serta dapat mengembalikan hak kepada yang empunya hak.
Islam telah meletakkan bahawa kehakiman merupakan fardhu. Di mana setiap hakim Muslim mestilah menjatuhkan hukuman mengikut yang telah ditentukan oleh Allah.

4. Negara
Dalam soal bernegara, Islam telah menjelaskan hukum-hukum berkenaan persoalan negara. Islam bukanlah terbatas dalam lingkungan hubungan di antara manusia dengan Allah sahaja, malah menyusun hubungan manusia sesame manusia dan hubungan jamaah dengan jamaah lain.
Ketua negara dipilih di kalangan orang-orang Islam sesuai dengan syarat-syarat seperti sifat Quwwah dan Amanah. Peranan ketua negara Islam ialah melaksanakan syariat dan membimbing manusia untuk melakukannya.

5. Akhlak
Islam mengambil berat soal akhlak. Pengambilan berat Islam terhadap akhlak jelas dengan apa yang digariskan oleh Al-Quran tentang sifat-sifat dan akhlak yang perlu dimiliki oleh orang-orang yang beriman.

6. Ilmu
Ilmu yang dimaksudkan di sini ialah makrifat dan mengenali hakikat sesuai dengan tepat dan mengetahui sesuatu yang diturunkan oleh Allah, mengetahui tujuan manusia diwujudkan oleh Allah dan kehidupan akhirat yang mengakhiri manusia. Ilmu yang paling tinggi ialah ilmu yang boleh membawa kepada mengenali Allah.

Alamiyyah
Alamiyyah bermakna sesuai untuk semua orang dan tempat. Islam sesuai untuk orang Arab, Melayu, Cina, India dan juga bangsa-bangsa lain di dunia ini. Ia bukan untuk segolongan atau satu bangsa sahaja. Ia juga sesuai di semua tempat sama ada di Kutub Selatan, Khatulistiwa, dan sebagainya. Ia juga sesuai untuk semua zaman sama ada zaman Rasulullah sallallahu alaihi wasallam atau zaman teknologi moden yang canggih ini. Sesuai sampai ke hari qiamat.

Waqieyyah
Islam adalah mengikut suasana dan tempat. Contohnya: Islam mewajibkan menutup aurat tetapi cara perlaksanaannya mengikut tempat dan suasana di mana seseorang Muslim itu berada.

Inqilabiyyah
Menegakkan Islam atas keruntuhan jahiliyyah. Islam tidak boleh bercampur dengan jahiliyyah. Islam juga tidak boleh ditempel-tempelkan pada sistem jahiliyyah.

Thabat dan Murunah
Tetap dari segi prinsip dan hukum tetapi anjal atau fleksibel dari segi perlaksanaannya. Sebagai contohnya: Solat adalah wajib dan perlaksanaannya boleh dibuat secara jama dan qasar bagi mereka yang bermusafir. Begitu juga ketika seseorang Muslim itu sedang sakit maka dia boleh melaksanakannya dalam keadaan duduk, baring atau bertelentang mengikut kemampuannya.

~ dalam mencari dan memilih sebuah jemaah, ciri2 ini turut digariskan ~
~ ke arah jemaah yg syumul, insyaAllah

Saturday, November 20, 2010

~ rindu ~

~ Allah Maha Mendengar ~

sekiranya kita merasakan kesedihan yang teramat sangat..
janganlah kita berpaling..
ALLAH sentiasa bersedia mendengar keluhan kita..
ALLAH tidak pernah zalim..
tapi manusia yang sering menzalimi diri sendiri dan sesama mereka..

apa salahnya..
bermula hari ini..
kita jangan hanya menanti kebahagiaan..
tapi berusahalah membahagiakan..
jangan hanya menananti pengorbanan..
tapi berkorbanlah..
jangan hanya mengharap disayangi..
tapi menyanyangilah..

bukankah ALLAH itu maha mendengar..?
ALLAH petunjuk yang nyata..
YAKINLAH apa yang berlaku
semuanya perancangan hebat dari Allah. 

~ sambil2 duk jalan kat bolg orang, tertarik pula pada entry ni ~
moga dirimu faham 

* syukran pd temanku yg x pernah penat sharing ilmu *

Friday, November 12, 2010

~ bila waktu telah berakhir ~

assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
selawat dan salam ke atas junjungan juga ikutan kita Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga dan para sahabat baginda kulluhum

alhamdulillah, masih diberikan kesempatan ruang masa, kesihatan dan lain2 nikmat utk terus masuk ke ruangan 'new post' ni utk kongsikan satu cerita..
mudah2an ada manfaat diperolehi bersama, insyaAllah

hari ni jumaat, seperti kebiasaan tiap hari jumaat mula pukul 10 atau 11 pagi ada cerita melayu..
hari ni, anah punya kesempatan itu utk nonton jap drama ni, tak pasti tajuk apa tp mungkin 'bila waktu telah memanggil' ni sesuai juga..
disebabkan kawan dri unit TESL tu pun datang lambat utk buka tv, kami tengok drama ni pun kejap je.. tapi alhamdulillah di pengakhiran cerita anah nampak moral ceritanya..

*penceritaan melalui drama singkat yg anah tengok je deh*

mengisahkan mengenai kehidupan sebuah keluarga yg bukanlah sebuah keluarga yg boleh dikategorikan 'orang senang'..
mengisahkan seorang ayah yg telah kematian isterinya yg kurang menyayangi anak laki bongsunya yg kurang berpendidikan (kot) berbanding dgn seorang abang dan kakaknya lagi..
kat rumah tu, si ayah duduk dgn anak bongsunya tu, si anak tu lah yg sentiasa mengambil berat akan ayahnya yg sorang tu..
kedua abg dan kakaknya dah kerja kat bandar, jarang2 pulang ke rumah tapi bagi si ayah, anak yg dua orang ni lah yg banyak membantunya..

nak dijadikan cerita, si ayah sangat teringin utk menjejakkan kaki ke Baitullah..
apabila hajat si ayah diberitahu kpd kedua abg dan kakak laki tadi, masing2 tak boh ambik caghe bak kata orang t'ganu..
lalu si adik tu lah, yg hanya bekerja di kampung yg bertungkus lumus berkerja utk tunaikan hajat ayah tersayang yg ingin ke Mekah..
anak bongsu daripada tiga beradik lakonan faizal yusuf tu sebenarnya dah mempunyai seorang teman utk dijadikan calon isteri tetapi hajatnya ditangguhkan dulu demi seorang ayah..
w/pun ayahnya tak pernah nampak pun pengorbanan dia..
dia sebenarnya mengidap penyakit cancer tapi dirahsiakan dan hanya dlm pengetahuan pak langnya atau adik kpd si ayah..
bila mana ada pengorbanan, di situlah ada yg terkorban..
dlm kisah ni, faizal yusuf yg mengorbankan dirinya
(bukan korban mcm raye haji tu tau, maksudnya dia korbankan apa yg selama ni dia tunggu @ idam @ niatkan) ^_^
duit dalma simpanan utk tujuan perkahwinan dan apatah lagi merawat penyakitnya dilupakan demi menunaikan hajat ayahnya..
si anak bongsu ni lah yg selama ni memasukkan duit ke dlm akaun si ayah walhal pada tanggapan ayah, anak sulong dan secondnya yg masukkan..
tapi segala2nya terungkai slps majlis tahlil kematian faizal sekali gus majlis doa selamat utk si ayah ke Mekah..

bilamana si ayah membuka mulut mengucapkan teria kasih kpd si along dan angah tu kerana dah masukkan duit, masing2 terpinga2..
barulah paklang tadi buka mulut utk cerita perkara sebenar dan mengapa si bongsu tu merahsiakan penyakitnya..
sambil2 di flashback cerita paklang dgn faizal kat tepi sungai, iringan lagu "bila waktu telah memanggil" mengiringi cerita..

* Bila waktu telah berakhir by opick *

bagaimana kau merasa bangga
akan dunia yg sementara
bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
meninggalkan dirimu
bagaimanakah bila saatnya
waktu terhenti tak kau sadari
masikah ada jalan bagimu untuk kembali
mengulangkan masa lalu
dunia dipenuhi dengan hiasan
semua dan segala yg ada akan
kembali padaNya
bila waktu tlah memenggil
teman sejati hanyalah amal

bila waktu telah terhenti
teman sejati tingallah sepi

adoi, terima panas pipi tgk cerita ni w/pun sekejap cuma..
ok, sambung cerita

dlm pesanan2 akhir faizal yg disampaikan kpd paklang, dia meminta maaf kpd bakal isterinya atas tindakan dan keputusannya utk memutuskan pertunangan mereka.
juga kemaafan dipohon buat kesemua ahli keluarga seandainya telah menyusahkan mereka..
juga tak dilupa pesanan buat kedua abg dan kakaknya supaya menjaga ayah mereka dgn baik, sebagaimana dia telah menjaga ayahnya..
"kullu nafsin zaiqatul maut"
~ bila tiba masanya, maka tidak akan diawalkan atau dilewatkan walau sesaat ~
moga Allah meredhai kita sebagai makhlukNya dan Nabi Muhammad sudi memberikan kita syafaatnya kelak

di kesempatan ni, anah pun nak minta jutaan malahan berbilion kemaafan kpd semua yg mengenali diri safanah adnan terutamanya familyku..
terutama kpd insan2 terdekat juga insan2 yg pernah anah berkawan dengannya kerana anah tahu dia membaca tulisan anah ni..
maafkan anah dunia akhirat..
moga dirimu faham apa yg anah inginkan dan moga Allah meredhai keputusan dan tindakan anah juga dirimu, yg anah tahu anah sayangkan kalian cuma biarlah..
di TanganNya terletak segala ketentuan, doakan apa2 yg terbaik buat kita semua..
~ teruskan perjuanganmu temanku ~
terima kasih juga di atas segala tunjuk ajar kalian, moga kalian tidak serik utk berkawan dgn anah..

~ sekian utk kali ni, exam masih berbaki satu paper, mohon doa teman2 pembaca utk doakan anah dgn kawan2 seluruh ipg yg sedang exam, juga tak lupa buat teman2 di tempat2 lain..
lagi satu, antara doa yg mudah dimakbulkan adalah apabila seorang mukmin mendoakan kesejahteraan keseluruhan mukmin lain tanpa pengetahuan mereka..

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Saturday, November 6, 2010

~ Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah ~


assalamu'alaikum w.b.t

Allahumma salli 'ala Saiyidina Muhammad wa 'ala alihi wasallim

memandangkan mood study masih kurang, anah ambil kesempatan ni utk sekali lagi pastekan satu cerita yg diedit cket2 sebagai bacaan bersama, insyaAllah

* Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah *

Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu agak laju dengan sebuah kereta Waja  yang berprestasi tinggi yang baru sahaja dibelinya.

Sambil ia memandu  perlahan-lahan ia sedang memerhatikan   seorang anak kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi jalan, ia memperlahankan keretanya untuk melihat sesuatu yang difikirkannya.

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi kawasan tersebut; anak kecil tidak kelihatan tetapi seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah kanan kereta Waja tersebut. Apalagi Executive muda tersebut menekan brek sekuat hatinya dan berundur ke tempat dimana Anak kecil tadi berdiri.

Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus meluru ke arah Anak kecil, menarik tangan anak kecil dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan dan terus memarahi Anak kecil tadi. Kita selalu kasar... siapa kita ?

"Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak berada disini ? Itu kereta baru, mahal dan susah nak baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua? jerit Executive tersebut..

Anak kecil itu tunduk sedih, sayu dan memohon maaf ; "Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut saya buat, ia merayu. Saya melontar batu kerana tak ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil".

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut yang tidak jauh dari situ. "Itu abang saya , ia jatuh dari kerusi roda dari tebing di sebelah dan tak ada orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak Pakcik menolong saya, ia cedera dan ia terlalu berat untuk saya.

Dengan rasa terharu, Executive muda tersebut melepaskan anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan meletakkannya kembali ke kerusi roda. Terima kasih, pakcik. Saya doakan pakcik selamat dunia dan akhirat.

Tak dapat digambarkan dengan perkataan, Executive muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan kesejahteraan hidupnya.

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah kereta, WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja tanpa dibaiki. Ia mengigatkannya bahawa kita tidak perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan perhatian.
rahmat ujian
Pengajaran

Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.
+ an: proses belajar terutamanya pentarbiyahan merupakan suatu proses yg sentiasa ada dan berterusan w/pun ia diterima daripada seseorang yg mungkin bagi kita dia adalah lemah..
kerana hidayah itu milik Allah, "sesiapa yg Allah mengkehendaki baginya petunjuk, maka Dia akan berikan petunjuk, dan siapa yg Allah kehendaki baginya kesesatan maka akan disesatkan",, na'uzubillah, moga Allah pelihara kita dlm nikmat iman dan Islam juga ihsan... amiin
"man yuridillahu bihi khaira yufaqqihu fiddin", moga2 kita sentiasa terpilih,,

~ sekian untuk entry kali ni, buat pembaca setia, doakan anah dan teman2 exam deh, insyaAllah ada dua paper lagi..
moga Allah berkati ilmu yg diterima dan memudahkan kita dlm menjawab soalan..
amiin..

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Friday, November 5, 2010

~ tolong beritahu kepada si dia ~

assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
alhamdulillah wa syukru lillah,
setelah sekian lama tak dapat nak update blog sbb wifi tak ok, dan beberapa masyaqqah lain, syukur pagi ni masih diberi ruang kpd anah utk sama2 berkongsi beberapa artikel yg ada dlm dokumen..
untuk entry kali ni, khas anah dedicatekan buat teman2 seperuangan
(sekelas, sekuliyah, se-ipg dan semua yg mengenali diri especially who think herself or himself as an adolescent)
buat peringatan bersama, terutama diri yg mengepost
cinta... cinta.... cinta..??

jom baca, faham, dan ambil ibrah dan disusuli dgn tindakan bersama..
ke arah melahirkan seorang yg tahu, mahu, dan mampu, insyaAllah

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, CINTA AGUNG adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, CINTA MANUSIA bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri.

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..

Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..

Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nantir30;

Apabila kau ingin berteman,Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan,Kau mungkin akan menjauhinya.

Andai kau ingin berteman,Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,Kau akan membencinya.

Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,Kau mungkin akan memfitnahnya..

Andai kau inginkan seorang teman,Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,Kau mungkin akan menyalahkannya.

Andai kau ingin bersahabat,Terimalah dia seadanya,Kerana dia seorang sahabat,yang hanya manusia biasa.

Jangan diharapkan sempurna,Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurna;

Tapi bersahabatlah kerana Allah..

sekian untuk kali ni untuk peringatan bersama
adoi, akhir2 ni entry anah lbih kurang isu sama je.. insyaAllah yg ni yg terakhir..
mudah2an tiada lagi permasalahan gini,
~ mudah2an dirimu mengerti ~
adoi, susahnye nak jaga hati
~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers