Monday, August 30, 2010

~ akan adakah doa buat kita??? ~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

huu lame rasanya tak update blog, tetiba je setting wifi laptop tertukar off9,
banyak benda nak diceritakan dan dikongsi bersama teman2, mudah2an ada manfaat diperolehi bersama... insyaAllah..
untuk entry yg dah ditaip beberapa hari sudah ni insyaAllah anah nak kongsikan satu cerita yg disampaikan encik Baharom (KJ Pendidikan Jasmani IPGKDRI) waktu kuliah ringkas antara tarawikh beberapa hari sudah kat Balai Islam Al-Muttaqin..
alhamdulillah, syukur masih dipilih dan punya kesempatan utk mendengar kuliah2 agama..

كما قال الله تعالى في قرءان الكريم,
من سورة الأنبياء (21:35) "كلّ نفس ذائقة الموت".. الى اخر اية
yang bermaksud "tiap2 yang berjiwa akan merasakan mati..."
k, jom baca + fahami + hayati + ambil 'ibrah daripada kisah di bawah
anah x ingat yg dimaksudkan encik baharom siapa tp kisah ni kisah benar yg terjadi kat sorang laki warga Singapore @ Indonesia namanya rohaizat (laki),
diceritakan rohaizat ni sorang yg berjaya kat tempatnya sebagai usahawan tp satu hari dia mengahadapi kemalangan yg membuatkannya koma selama lebih kurang 3 bulan..
lps beberapa ketika, rohaizat telah bermimpi bertemu dgn suatu lembaga yg dikatakan malaikat maut yakni Izrail..
dlm mimpinya, izrail berpesan bhwa saudara rohaizat ni akan meninggal beberapa jam slps bertemu dgnnya (malaikat), dan mengatakan bahawa dia harus mencari beberapa orang utk mendoakannya (asif, lupa berapa orang yang dimaksudkan)..

lalu bertanyalah si rohaizat ni;
1) bagaimana dgn doa2 ahli keluarganya,
2) bagaimana dgn doa2 ahli qaryah yg datang melawatnya,
3) bagaimana dgn doa2 sahabat2 sepejabatnya,
dan beberapa lagi persolan bagaimana dan bagaimana dgn doa2 org di sekelilingnya
termasuk penulis yg menceritakan kisah ini (ditulis di dlm akhbar)..

lalu jawab izrail atau mungkin juga persoalan;
1) bagaimana mungkin doa ahli keluargamu dimakbulkan sedangkan mereka x menyayangimu sepenuh hati (terlalu leka mencari harta sampai mengabaikan keluarga)...?
teman; "bukan wang ringgit yg diminta tp cukuplah sekadar menziarahi dan saling mengingati"

2) bagaimana mungkin doa2 ahli kampungmu dimakbulkan sedangkan mereka tidak mengenali dirimu..?
teman; "rajin2lah menziarahi rumah2 Allah supaya kerna janjiNya pasti.. 'yuhibbuhu wa yuhibbunahum' yakni mereka menyintai Allah dan Allah menyintai mereka'.."
- teringat ada satu kuliah kat BIAM juga suatu ketika sblm ni, "jangan sampai nanti apabila saat kematian kita bila dibawakan jenazah ke masjid @ surau, masjid @ surau itu taknak menerima kita.." sbb apa??? x pernah berjumpa pun dgn jenazah tersebut semasa hayatnya, na'uzubillah..

3) bagaimana mungkin doa2 sahabat sepejabatmu diterima sedangkan mereka membencimu kerana di saat kamu menjadi ketua, kamu mengherdik, menghina dan memaki mereka..?
" kullukum ra'iun wakullukum masulun 'an ra'iyatihi"...
teman; "mengertilah bahawa tiap drpd kita punya perasaan"..

.............. aduh, air mataku mengalir..............

namun, selepas beberapa ketika datanglah semula malaikat izrail td berjumpa dgn rohaizat 2..
dlm keadaan takut rohaizat mendengar bait2 kata sang malaikat..
"tapi kamu beruntung kerana sesunggunhya kamu telah punyai pendoa2 yang ikhlas mendoakanmu"...
sapa golongan ni???
_rohaizat tertanya begitu juga anah_
"mereka inilah anak2 yatim yg mana pada suatu masa dahulu kamu telah mendermakan wangmu utk mereka sebagai sedekah"...
alhamdulillah betapa syukurnya hati...
teman; "jangan pernah merasakan harta yg dirimu belanjakan di jalan Allah adalah sia2, semuanya kelak akan berbalik kepada dirimu"...

..........Allahu rabbi, kerdilnya terasa diriku.......

cerita disambung, slps kejadian tu rohaizat 2 diberi peluang kali kedua oleh Allah utk bangun kembali di atas "kesedaran baru" dan menceritakannya kpd penulis akhbar tesebut..
moga dapat dijadikan tauladan bersama, insyaAllah...

persoalannya kat sini, akan adakah doa buatku????
buat kita????
teman, andai satu masa nanti kalian mendengar berita kematianku,
izinkan anah meminta jasa kalian....
"doakan anah"...
tp sebelum apa2, kupohon berbilion kemaafan kpd semua terutam mereka yg pernah mengenali insan kerdil ini..
moga perjalanan di alam kemudian dipermudahkan Allah Pemilik alam...
sedekahkan al-fatihah buatku, moga diriku tenang menerima apa yg dilalui..
"dunia ini adalah ladang utk ke akhirat"
apabila datnagnya kematian, xkan dikurangkan atau ditambah masa ketentuan itu...
~ apabila tiba saat kematian itu ~

"Allahu rabbana, ampunkan kami"
pandu kami ke arah redhaMu...
'aku tanpa cintaMu bagai layang2 terputus talinya'

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Monday, August 23, 2010

~ jika aku jatuh hati ~

بسم الله الرّحمن الرّحيم
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
untuk entry kali ni, anah tak bercadang nak tulis panjang
just nak share salah satu koleksi video u-tube yg ada,
yuh hayati bersama, moga ada nasihat terselit di situ buat hati kita, insyaAllah..
*huu teringat tazkirah ustaz zaki mlm td slps 4 rakaat tarawikh;
dimulakan tazkirah dgn teka-teki;
dlm banyak2 nasi yg kita makan hanya satu nasi yg insyaAllah kekal,
nasi apa 2???
nasihat jawabnya..
orang putih cakap nasihat> now, see, heart
means sekarang kita lihat hati.. ^_^
antara lain point yg anah ingat ustaz ki ckp;
bersyukurnya kita kat Malaysia puasa 12 -13 jam je sehari, kat england dan beberapa tempat lagi, sampai 20 jam diorang puasa..
kat situ je dpt kita muhasabah balik kualiti puasa kita yg sekejap 2 nak banding dgn sahabat sahabiah kita di tempat yg disebut...
"Allahu rabbi, terimalah ibadah solat kami, puasa kami, doa2 kami serta hajat2 kami"..
moga2 kita tidak tergolong di antara mereka yg rugi, amiin..

~ ok lah, jom tengok video ~
Ya Allah...
jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu…

Ya Muhaimin...
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbana...
jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.....

Ya Rabbul Izzati...
jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan Mu....

Ya Allah...
jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu...

Ya Allah...
jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu...

Ya Allah...
jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu...
 
Allahu rabbi, ketuk hati2 kami andai kami terleka jauh dgn cinta dunia, duhai Rabb Pemilik Cinta.. Amin... 

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Saturday, August 21, 2010

~ sabarlah duhai hati ~

السلام عليكم ورحمة الله
alhamdulillah 'ala kulli hal
~ syukur kerana masih diberikan ruang dan kesempatan bernafas di bumi Allah ~
syukur kerna masih diberikan ruang utk teruskan berpuasa sehingga hari ke-11 di saat ramai yg dah tak punya kesempatan itu tak kira sama ada syahid di jalanNya (mulianya kalian), atau yg maut di atas jalan lurus ciptaan makhlukNya ^_^ (na'uzubillah) atau sesiapa saja yg x punya kesempatan itu..

alhamdulillah dgn kesempatan yg diberikan, sempatlah anah mendownload beberapa video u-tube utk menambahkan koleksi video nasyid..
(ambil kesempatan kat rumah senior ada wifi ^_*)

ok lah, back to da topik; "sabarlah duhai hati"

Allahu akbar!!!
minggu ni terasa hari2ku dipenuhi dgn liku2 yg cukup mengundang resah mungkin, suka mungkin, sedih mungkin, kesal mungkin...
sungguhlah datangnya ujian itu dlm 3 bentuk iaitu ujian dlm kesenangan, ujian dlm kesusahan dan ujian dlm....? (adeh lupo den, cari nota balik dok tubik lak)
sabarlah duhai hati...
duk baca2 blog org, terjumpalah anah dgn satu kata2 ni, nice sgt;

 
‘Redhalah sahabat-sahabatku, ujian ini bukan satu bencana tapi nikmat yang perlu disyukuri bersama. Sesungguhnya, tidak sempurna iman seseorang itu melainkan dia diuji. Jadi, bersyukurlah jika diuji’.
dlm kesedihan hati, lafaz syukur kuucap di atas ujian yg datang.. waktu ujian yg terasa berat ni lah selalunya baru kita (anah terutamanya) nak muhasabah diri balik, uzlah sendiri, cari kesalahan diri atas segala kealpaan, nak menitis air mata n so on.. اللهمّ اغفرلنا ذنوبنا... lemahnya diriku..
buat sahabat2 tersayang yg sedang membaca tulisanku, maafkan anah..
(satu lagi kelemahan anah utk berdepan dgn beberapa org nak minta maaf bil lisan rasa berat je), kuharapkan mungkin dgn sms juga luahan ini moga diriku dimaafkan juga diampunkan Dia.. maaf teman, betul kata pujangga selalunya bila org tu dah tiada baru kita tahu dan sedar betapa berharganya dia pada kita, isk3..
buatmu temanku
egokah aku???
persoalan yg selalu bermain dlm kepala tp x terungkap dgn jawapan, ntahlah....

dalam kedinginan malam, nasyid ni yg x pernah penat dan jemu mententeramkan hati...

~ sunnah orang berjuang ~

"..........Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa airmata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Itulah sunnah berjuang ke jalan Allah......."

sahabat, mudah2an kita tergolong dlm kalangan mereka yg bergelar pejuang..
* syukran kepada pengirim nasyid ni *


 ~ mata da nak terpejam, selamat menjalani ibadah senyap ~
******** sabarlah dikau duhai hati ********

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Wednesday, August 18, 2010

~ 12 perkara??? ~

assalamu'alaikum warahmatullah....






 rindu rasanya nak update blog (moga kerinduan kita di dalam redha Allah), alhamdulillah di pagi hari ni anah masih diberikan kesempatan utk berkongsi sedikit pengisian yg dicedok ilmuNya juga peringatan buat ana wa antum jami'an drpd satu laman ni (x ingat dah sumbernya kat mana, asif jiddan)
yuh baca, moga jadi peringatan bersama insyaAllah..
~ 12 perkara yang dianjurkan supaya kita sentiasa berjaga-jaga ~
> terutama kepada para muslimat, 'kerana dirimu begitu berharga' ^_^ <

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

 2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng...jadi hantu loceng.

~ wangian syurga ~
3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31. Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32. Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31. Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar. Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.
12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu. Semoga kita semua baik lelaki atau perempuan, terpelihara daripada apa yang dikatakan fitnah wanita akhir zaman.

Allahu rabbi, bimbing diriku..
~ sekian sahaja utk entry kali ini, terlalu byk yg ingin dikongsikan bersama teman2 penziarah juga followers blog tp belum berkesempatan (pelik dgn diri sendiri yg x pandai menggunakan nikmat masa sebaiknya di saat masih diberikan kelapangan sedangkan 'mereka yg berjuang di atas jalan Allah itu taklifan juga wajibat melebihi masa yg ada, isk3)
insyaAllah utk entry akan datang, sedikit perkongsian ikhlas drpd anah utk teman2, jemputan memberikan kata2 semangat, nasihat, teguran dll
~ mohon jasa baik teman2 doakan kejayaan serta kemaslahatan bersama, huu on da way nak siapkan kerja kursus pendek (students IPG mesti tahu nih ^_*) yg makin bertimbun... "doa yg dimakbulkan adalah doa seorang sahabat kepada sahabatnya yg tidak diketahui pun yg dia didoakan", insyaAllah sesama kita turtkan doa utk semua umat Islam termasuk pejuang2 agama di bumi Palestin, Iraq, n so on...

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Wednesday, August 11, 2010

^_^ dia datang lagi ^_^

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهمّ صلّى على سيدنا محمد و على اله وسلّم

alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah....
rsenye masih belum terlambat utk anah mengucapkan ahlan wasahlan ya Ramadhan,
juga selamat meraikan dan mengihya'kan Ramadhanul karim buat semua muslimin dan muslimat, mu'minin wal mu'minat...
moga Ramadhan kali ni adalah Ramadhan yg terbaik buat kita, insyaAllah

hmmm dia datang lagi???
yeip, Ramadhan datang lagi!!!
alhamdulillah, syukur....
gembira sgt kerana masih diberikan kesempatan utk bertemu dgn Ramadhan kali ni 1431h..
syukur, sepanjang 2 malam Ramadhan ni Balai Islam Al-Muttaqin kat ipgku penuh
bukan setakat penuh tapi mampat!!!
alhamdulillah, jelas menunjukkan masih ramai sebenarnya yg inginkan Islam melalui penghayatan Ramadhan dan amalan2 yg dianjurkan Islam termasuk salah satu drpdnya mendirikan solat sunat tarawih..
alhamdulillah... huuu x dpt digambarkan betapa syukurnya di hati menyaksikan perubahan jelas ketara ni di balai Islam...
jemaah muslimat pd mulanya anah ingatkan cuma 8 saf memenuhi ruangan dlm balai, tetapi ghupenye saf dah melimpah sehinggakn ke ruangan luar, dekat dgn tangga kasut.. kat ruangan sebelah yg x pernah digunakan pun dah berfungsi, alhamdulillah...

syukur juga, dgn kedatangan Ramadhan mudah2an ukhuwah antara kami students IPGKDRI semakin kuat, atau paling kurang kenal laa sume..
mane x nya, dgn aktiviti sediakan makanan berbuka dan moreh sampai la tadarus Al-Quran dgn usrah (huu 2 taklifan diterima kali ni, Allahu rabbi bimbing aku... mudahkan segala urusan kami ya Rabb)
sesuai dgn nama 'Ramadhan madrasah tarbiyah', alhamdulillah kedatangan Ramadhan kali ni mudah2an membawa seribu satu erti buat kita dlm merealitikan hasrat @ matlamat kita utk kali ni... 
untuk anah, 'tinggalkan dan dapatkan sesuatu krna Allah' menjadi target..
huuu byk sebenarnya yg tersurat dan tersirat di sebalik target kali ni tp biarlah rahsia rasanya..
mudah2an walau bukan semua, tp sebahagian daripadanya dpt anah capai.. 
doakan daku teman!!!

"dia datang lagi"
huuu syukur juga kerana Ramadhan kali ni diberikan peluang utk mengenali beberapa lagi teman..
'kawan biar beribu'
moga ukhuwah yg terbina juga di dlm rahmatNya
x kira kawan lama atau baru, kita tetap bersaudara, "sesungguhnya umat Islam itu bersaudara maka damaikanlah anatara keduanya" 
sebagaimana hadis, maaf anah x igt matan juga sanadnya tp berbunyi lbh kurang;
doa Jibril menjelangnya Ramadhan: Ya Allah, abaikan puasa umat Muhammad apabila sblm masuk Ramadhan dia tidak melakukan 3 hal ini; 
1) memohon maaf kpd kedua ibu bapanya
2) tidak bermaafan dgn sahabat2nya
3) tidak bermaafan dgn org sekitarnya
maka Rasulullah pun mengaminkan doa tersebut sebanyak 3 kali

oleh itu, sementara masih punya kesempatan hidup w/pun dah masuk Ramadhan anah ingin sekali memohon jutaan malahan berbilion kemaafan kpd semua yg mengenali diri ini terutama
 kpd mereka yg berada di sekitar anah>> my family, roomate (husna yusoff) dan ex-roomates, dan semua teman2 sekelas especially to sumone yg pernah terasa hati dgn anah (ramai sgt sampaikan x terlist dlm ni ^_*) juga buat sahabatku syuhaidah sulaiman.. anah sayang korang!!! afwan kathir..

ok lah, utk pengisian kali ni, jom baca sesama.. sumbernya iluvislam.com ^_^
(mudah2an perkongsian rasa di atas juga membawa manfaat bersama)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ISTIMEWA RAMADHAN ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1)Berdoalah agar Allah swt. memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan Ramadan dalam keadaan sehat wal afiat.

2)Bersyukurlah dan puji Allah atas kedatangan Bulan Ramadan yang kembali diberikan kepada kita.

3)Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadan.
4)Rancanglah agenda kegiatan untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin dari bulan Ramadan.

5)Bertekadlah mengisi waktu-waktu Ramadan dengan ketaatan.

6)Pelajarilah hukum-hukum semua amalan ibadah di bulan Ramadan.

7)Sambut Ramadan dengan tekad meninggalkan dosa dan kebiasaan buruk.

8)Siapkan jiwa dan ruhiyah kita dengan bacaan yang mendukung proses tadzkiyatun-nafs.

9)Siapkan diri untuk berdakwah di bulan Ramadhan.

10)Sambutlah Ramadan dengan membuka lembaran baru yang bersih.

sekian utk kali ni, syukran kathir 'alaikum

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Wednesday, August 4, 2010

~ ujian_tarbiyah_test hidup ~


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
"ujian adalah tarbiyah dari Allah,
apakah kita kan sabar atau pun sebaliknya"
~ nasyid sesame yuh (semangat nak masuk mutthak ipg ^_^ ~

huuu tetiba rasa nak post entry ni bila buka balik folder zikrayat, moga jadi peringatan juga kekuatan buat diri dan teman2, insyaAllah..

jom bace w/pun karya sendiri (copy-paste je), huu entah bila dapat berkarya dgn karya ori dari diri sndiri, isk3..

BAHAGIA MENGHADAPI UJIAN ALLAH
 sumber www.iLuvislam.com

Dalam meniti arus kehidupan,manusia seringkali diuji oleh Allah s.w.t. Ada sahaja yang menimpa diri,sehingga kekadang dirasa sudah tidak tertahan dengan ujian yang dihadapi.Bukan sengaja merintih nasib diri tetapi dugaan yang bertimpa-timpa sedikit sebanyak menguji keimanan yang tidak sekuat mana pun.

Ya,manusia memang mudah merasa sengsara apabila diasak bertubi-tubi dengan ujian dariNya.Hinggakan terlupa suatu hakikat bahawa orang yang diuji oleh Allah itu adalah hamba-hambaNya yang Dia sayangi.Firman Allah dalam Surah Ali Imran:139 yang bermaksud,

 “Dan janganlah kamu merasa lemah,dan jangan pula kamu bersedih hati,sebab kamu paling tinggi derajatnya,jika kamu orang yang beriman.”.

 Justeru,mengapa memilih untuk berkeluh kesah dan menderita?Sedangkan kebahagiaan menanti dalam setiap ujian yang dihadapi.Tinggal lagi manusia yang harus mencarinya dengan hati yang tulus dan suci.Bagaimana?

1.Bergantung harap hanya pada Allah Rabbul ‘Alamin.
Allah yang mendatangkan ujian kepada manusia,jadi penawarnya juga ada padaNya.Manusia yang bertaqwa tidak akan membiarkan dirinya hanyut melayan perasaan sengsara,tetapi tetap bersyukur dengan ujian yang menimpa kerana dalam mengharunginya dia telah dianugerahkan ketabahan dan kesabaran.Maksud Firman Allah dalam Surah At-Taubah:129,

”Cukuplah Allah bagiku; tidak ada tuhan selain Dia.Hanya kepadaNya aku bertawakkal,dan Dia adalah tuhan yang memiliki ‘Arasy yang agung.”

2.Mengimani dan meyakini qada’ dan qadar Allah.
Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala yang terbaik untuk hambaNya.Kerana Dia adalah Khalik,Zat yang mencipta manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain.Allah telah menetapkan aturan terhadap manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain mengikut ilmuNya yang Maha Luas,itulah yang dipanggil sunnatullah.Segalanya mengikut qada’ dan qadarNya.Manusia yang bertaqwa akan meyakini segala ujian yang dihadapi adalah ketetapan untuknya dari Allah dan ada hikmah serta rahmat di sebaliknya.Firman Allah dalam Surah At-Talaq:3 yang bermaksud

“…Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan urusannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap sesuatu.”

3.Mengimpikan kebahagiaan yang abadi di dunia dan akhirat.
Kiasannya,langit tidak akan selalunya mendung pasti terbit jua sang mentari di ufuk timur.Allah pasti menyusulkan kemudahan di setiap kesusahan yang diberikan kepada hambaNya.Firman Allah dalam Surah Al-Insyirah:5 dan 6 yang barmaksud,

 “Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.”

Manusia yang bertaqwa bukan sahaja menginginkan kebahagiaan di dunia yang sementara tetapi mendamba kebahagiaan hakiki di akhirat kelak.Lantas dia tidak mudah melatah dengan ujian yang dihadapi,kerana baginya itu satu peluang untuk memperoleh rahmat Allah di dunia dan akhirat.Firman Allah dalam Surah Az-Zumar:61 yang bermaksud,
 
“Dan Allah menyelamatkan orang-orang yang bertaqwa kerana kemenangan mereka(pada hari kiamat).Mereka tidak disentuh oleh azab dan tidak bersedih hati.”

4.Menginsafi diri bahawa ada manusia yang lebih dhaif.
Setiap kali ditimpa dugaan,manusia pasti merasakan dialah yang paling menderita dan bernasib malang di dunia ini.Walhal ada yang lebih dhaif darinya tetapi tidak pernah mengeluh,tetap redha dengan aturan Allah kepadanya.Manusia yang bertaqwa akan memandang kepada orang yang lebih bawah setiap kali didatangkan dengan ujian dariNya kerana hanya dari situ dia melihat dirinya lebih baik dan beruntung.Dia juga menanamkan qana'ah dalam dirinya dan menzahirkan rasa syukurnya kepada Allah dengan sebaiknya.Firman Allah dalam Surah Ibrahim:7 yang bermaksud,
 
“Dan ingatlah ketika tuhanmu memaklumkan,”Sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya Aku akan menambah nikmat kepadamu,tetapi jika kamu mengingkari nikmatKu,maka pasti azabKu amat berat.”

 Secara tuntasnya,Allah menguji hambaNya bukan tujuanNya untuk menyeksa,tetapi itu adalah suatu rahmat dariNya.Dan kerana Allah menciptakan manusia untuk kehidupan di akhirat,lantas dunia ini hanya tempat untuk mencari perbekalan.Firman Allah dalam Surah Al-Mukminn:115 yang bermaksud,

“Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main2 saja,dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”.

Justeru,hadapilah ujian dariNya dengan hati yang redha kerana pasti ada hikmat yang tersembunyi disebaliknya.Kerana semakin sayang Allah pada manusia,semakin dia diuji,namun dirawatnya dengan sebaik-baik penawar iaitu ketenangan pada hati.Wallahu’alam.
~ sekadar perkongsian bersama, moga diri dan pembaca mendapat manfaat...
~ 1 kata2 pesanan sorang ustaz, "buatlah suatu kebaikan @ kebajikan yg terus hidup w/pun setelah kita meninggal dunia".. mudah2an insyaAllah...
Rabbi yassir wala tu'assir, "Allahummah dini fi man hadait"
~ teman, doakan perjalanan esaimen kke yg on da way brjalan lancar (esaimen oh esaimen) 
~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers