Tuesday, December 29, 2009

~ mALuNYa $e0rAnG mUsLimAH ~

MUKADDIMAH

Dulu2 saya ada ditanya oleh bekas pelajar sy ada bertanya tentang muslimah yang menayangkan pelbagai gambar didalam blog dan freindster. Saya jawab hukumnya harus selagi mana ia menutup aurat. Namun dari sudut adab yang tinggi bagi seorang muslimah tidak selayaknya sebagai muslimah yang mempunyai sifat malu yang tinggi untuk dia sewenang-wenangnya mendedahkan diri dan mukanya kepada khalayak ramai tanpa tujuan yang dibenarkan. Sebentar tadi saya baca buku "makarimul akhlak Fil Islam" yang tentang kisah seorang wanita yang malu mendedahkan mukanya di mahkamah perbicaraan Islam. Oleh itu saya ingin menulis tentang malunya seorang wanita.

MALUNYA WANITA DALAM QURAN

Didalam al-Quran disebut kisah dua anak Nabi Syuaib as dengan Nabi Musa as. Firman Allah swt:

"Salah seorang anak perempuan Nabi Syuaib as berjalan untuk menemui Nabi Musa dengan penuh rasa malu" (25 : al-Qasas)

Dalam tafsir Sofwatut Tafasir menyatakan anak perempuan Nabi Syuaib as datang sambil menutup mukanya dengan pakaiannya.

Anak Nabi Syuaib as ini datang berjumpa dengan Nabi Musa atas arahan ayahnya yang sudah uzur.

Pengajaran: Wanita yang mempunyai urusan dengan lelaki hendaklah berjumpa dengan penuh rasa malu dan adab yang tinggi.

MALUNYA WANITA DALAM SUNNAH


كان صلى الله عليه وسلم أشد حياء من العذراء في خدرها


"Nabi saw tersangat malu lebih dari malunya anak dara yang berada disebalik tirainya." (Hr Ahmad -sahih)

Dalam hadis menunjukkan kepada malunya seorang wanita terutama anak dara. Ia sepatutnya tidak mempamirkan diri kepada yang bukan mahramnya tanpa keperluan.

KISAH MALUNYA SEORANG WANITA

Seorang isteri telah mengemukakan aduan kepada qadi Mu'tadid Ali ar-Rayy tentang 500 dinar (wang mas) kahwin yang belum dibayar oleh suaminya. Wanita tadi membawa beberapa orang saksi yang menyokong dakwaannya. Si suami tidak mengakui dakwaan si isteri. Qadi pun menyuruh saksi-saksi untuk mengemukakan penyaksian mereka untuk menyokong dakwaan si isteri. Para saksi berkata:

"Wanita ini hendaklah memperlihatkan wajahnya supaya kami dapat pastikan dia lah wanita yang kami maksudkan."

Si Qadi menerima permintaan para saksi dan menganggapnya itu hak saksi2. Wanita menolak untuk menunjukkan mukanya kerana malu. Si Qadi menyuruh wanita tadi untuk memperlihatkan wajahnya untuk meneruskan dakwaan tadi. Tiba2 si suami yang bersimpati dengan isterinya segera berkata:

"Tidak usah tunjukkan muka mu. Aku mengakui dakwaan mu itu."

Si isteri terkesan dengan sikap suaminya lalu berkata:

"Aku menjadikan Allah sebagai saksi dan juga kamu semua bahawa aku halalkan semua mas kahwinku dunia dan akhirat."

Pengajaran: Walaupun ditempat yang sepatutnya wanita tadi membuka purdahnya untuk mendapatkan haknya tetapi oleh kerana itu sifat malu yang tinggi menyebabkan dia sanggup mengorbankan 500 dinar (wang emas).

KESIMPULAN

Oleh itu, walaupun wanita diharuskan meletakkan gambarnya diruang yang dilihat oleh bukan mahramnya selagi menutup aurat tetapi sebagai muslimah yang kuat pegangannya dengan Islam dan sifat malunya yang tinggi hendaklah menjaga dari mendedahkan gambarnya tanpa sebab dan tujuan seperti diletakkan gambarnya di blog dan friendster. Terutama yang mempunyai paras rupa yang cantik amatlah dituntut untuk mengelakkan perkara ini. Ini kerana Islam melarang wanita melakukan perkara yang boleh mencairkan hati lelaki dan menimbulkan fitnah. Firman Allah swt:


ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن


"Janganlah para wanita itu menghentak kakinya dengan tujuan supaya orang lelaki mendengar bunyi gelang kakinya sehingga menarik perhatian orang lelaki." (Sebahgian ayat 30 : an-Nur)

Peringatan: Hendaklah sifat malu ini tidak memilih jenis bangsa dan tempat. Jangan di luar negara (mesir contohnya) mempunyai malu yang tinggi tetapi tidak dimalaysia. Hendaklah sifat malu itu kerana Allah bukannya kerana manusia. Sentiasa mengawasi kita dimana sahaja kita berada.

MALUNYA WANITA TIDAK MENEGAH IA UNTUK KELUAR MENUNTUT ILMU AGAMA

Walaupun Islam menyanjung sifat malu pada wanita tetapi hendaklah sifat malu itu tidak menegah dari dia keluar menuntut ilmu. Kita lihat kesungguhan para wanita di zaman Nabi saw. Abu Sai'id al-Khudri berkata:

"Seorang wanita berjumpa Rasulullah saw dan berkata "Wahai Rasulullah, orang2 lelaki beruntung kerana selalu mendapat tazkirah darimu. Kami minta satu hari untuk kamu khususkan kepada kami bagi menyampaikan ilmu yang telah engkau ajarkan." Lalu Nabi saw menjawab:

اجتمعن يوم كذا وكذا

"Berhimpun pada hari sekian-sekian."

Kami pun berhimpun pada hari yang telah ditetapkan Nabi dan Nabi saw mengajar mereka apa yang telah ajarkan pada Nabi saw." (Hr Bukhari dan Muslim - sahih)

Dalam athar ada menyebut:

نعمت النساء نساء الأنصار لم يمنعهن الحياء من السوءال عن دينهن

"Sebaik-baik wanita adalah wanita ansar, sifat malu yang ada pada mereka tidak menghalang mereka bertanya dan mencari ilmu agama."

Pengajaran: Oleh itu ditempat yang diperlukan , wanita hendaklah berani e hadapan. Kita lihat zaman Nabi dan para sahabat bagaimana berani Nusaibah ra berjihad menentang musuh, Rafidah al-Aslami merawat orang lelaki yang cedera dalam peperangan, Asma' bintu Abu bakar yang menghantar makanan pada Nabi dan ayahnya dalam peristiwa hijrah, Khaulah yang menegur Khalifah umar di khalayak ramai dan lain-lain. Jangan menggunakan alasan malu untuk menjauhkan dari kerja-kerja menegakkan Islam. Kerja-kerja ini adalah melibatkan lelaki dan perempuan seperti yang dinyatakan dalam ayat 71 surah at-Taubah.


Rujukan: Safwatut Tafasir oleh Sobuni, Makarimul Akhlak Fil Islam dan Riadus salihin oleh Imam Nawawi.

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

~ ajAibnYA ziKiR ~

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.


Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

Monday, December 28, 2009

~ $elAMat bERjUanG ~

album: teman sejati



Malam Siang Berlalu
Gerhana Kesayuan
Tiada Berkesudahan
Detik Masa Berlalu
Tiada Berhenti Oh Syahdunya

Sejenak Kuterkenang
Hakikat Perjuangan
Penuh Onak Dan Cabaran
Bersama Teman-Teman
Harungi Kehidupan Oh Indahnya

Berat Rasanya Di Dalam Jiwa
Untuk Melangkah Meninggalkan Semua
Kasih Dan Cinta Yang Terbina
Ia Akan Selamanya

Selamat Berjuang Sahabatku
Semoga Allah Berkatimu
Kenangan Indah Bersamamu
Takkan Ku Biar Ia Berlalu
Berjuanglah Hingga Ke Akhirnya
Dan Ingatlah Semua Ikrar Kita

Hati Ini Sayu Mengenangkan
Sengsara Di Dalam Perjuangan
Jiwa Ku Merana Dan Meronta Mengharapkan
Kedamaian Dan Jua Ketenangan

Tetapi Ku Akur Pada Hakikat
Suka Dan Duka Dalam Perjuangan
Perlu Ketabahan Dan Kekuatan
Keteguhan Hati Berlandaskan Iman

rindunya ngn teman2..

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!! ~

Sunday, December 27, 2009

uNTukMu aKHawAt....

Wanita:Agar Dikau Bahagia
lagi imp0rt dr www.iluvislam.com
Dr. Aidh Al-Qarni



Kepada setiap muslimah yang rela Allah swt sebagai Rabbnya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Rasulnya.

Kepada setiap pendidik yang berjihad di jalan Allah dengan untaian kalimahnya, menjaga norma-norma nya dan menyucikan jiwanya.

Kepada wanita yang bimbang dan bersedih, berbahagialah dengan dekatnya kemudahan, datangnya pertolongan Allah swt serta janji pahala yang besar dan terhapus segala dosa.


***

Tidak ada kecantikan bagi seorang wanita, tiada pula keindahan, harga diri dan kedudukan kecuali beriman kepada Allah swt. Apabila dirinya tegak di atas jalan ini, maka dia lah wanita yang mendapat petunjuk, diterima amalnya dan menjadi wanita pilihan disisi RabbNya.

Namun, jika dia melepaskan jalan kebenaran tersebut,kafir terhadap Tuhannya, mengingkari agamanya dan melepaskan tuntutanNya, maka dia lah cermin kepada wanita yang murahan, hina dan terbuang.

Pada saat itulah sinar kecantikan seorang wanita mula menghilang, walau berkalung gugusan bintang di langit, meskipun bermahkota bintang gemini dan matahari terbit di keningnya.

Wahai wanita muslimah yang jujur, wahai wanita mu'minah yang selalu kembali kepada Allah.

Jadikanlah dirimu itu seperti sepohon kurma. Jauh dari keburukan, menjulang tinggi menghindar dari sifat mengangau. Dilempar dengan batu dia menjatuhkan buahnya, tetap hijau pada musim panas mahupun dingin dan memberikan manfaat kepada sekalian manusia.

Jadilah engkau orang yang menjauhi perkara-perkara yang rendah, keperibadianmu terjaga dari segala pola hidup yang menipu rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, pandanganmu melahirkan ibrah, diammu adalah berfikir.

Saat itulah engkau mendapatkan ketenangan dan akan diterima oleh penduduk bumi. Tercurah segala pujian yang baik-baik, doa yang jujur dari semua makhluk, dan Allah swt akan menjauhkanmu dari awan kesempitan, bayang-bayang ketakutan, dan gumpalan kekeruhan.

Tidurlah berbantalkan curahan doa orang-orang mu'min, lalu bangunlah untuk meraih pujian yang ditujukan kepadamu. Saat itulah engkau mula menyedari bahawa kebahagiaan bukan terdapat pada simpanan harta, kad kredit dan kereta, rumah yang bagaikan istana, mahupun pada kasih nya seorang manusia, namun pada ketaatan terhadap Zat Yang Maha Terpuji. Kedamaian hidup bukan pada hiasan keduniaan, bukan pula mengabdi kepada hamba, namun kepada kepatuhan terhadap Zat Yang Maha Mulia.

Pesanku, jadilah seorang wanita yang bermaruah, yang punya kedudukan tinggi di sisi Tuhannya. Di mana namanya sentiasa disebut-sebut dalam kalangan para malaikat, dan yang berjaya memperoleh cinta yang Teragung, iaitu cintanya Ya Rabb lantas menjadi wanita yang paling bahagia di dunia.


~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

Saturday, December 26, 2009

!!!! gAwAt !!!!

salamun 'alaik..
gawat!!!!! e2 la ucapan y terpacul dr mulut anah saat melalui hadapan masjid dkaaat ngn rmh anah wak2 dlm kete nk g surau kg. jelapang, simpang u mghadiri kuliyah maghrib y dsmpaikn o us idris ahmad. kuliyah y dsmpaikn byk menyentuh ttg sirah nabi muhammad s.a.w trutamanya brkait ngn hijrah nabi s.a.w...n cket menyentuh psl isu2 p0litik semasa, sungguh p0litik xleh dpisahkn dgn Islam!!
en3 anah kali ni brkait ngn masjid dkt ngn umah anah nih.. kl0 spe2 warga simpg @ tepeng mesti tw y kt cni ade 2 msjid, 1 msjd lme n ag 1 msjid baru y prnh mnjdi isu kt media.. stiil igt ayt y diwar2kn; 'dato' seri nizar rampas mikroph0ne', 'PR main p0litik kt msjid', ag.. mcm2 y diputarbelitkn!!! sbbnya wak2 kjadian 2, ayah anah ada slt brsebelahan dgn yb, jd sbg saksi rse geram 2 mmg ade tp 2 la kn, kl0 nk wat kje ats nme Islam sllunya dpndg ser0ng o org y xsukakn Islam..
ish, xmsuk tjuk ag nih, huuuuu..

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5419816921698815138" />

emmm anah nk ckp sal kwujudn 2 msjd 2.. sblm ni mmg ayah prnh ckp ttg msjd 2 tp ats dasar xrse seteruk itu institusi msjd dimainkn anah diam dlu.. tp alhamdulillah wak2 nk g srw y trletak kt kg seberang 2, anah tanye skali lgi.. sbnrnya jemaah msjd trbhgi kpd 2!!!! 1 kt msjd lme, 1 ag kt msjd baru sdgkan jarak antra 2 msjd 2 50 mter je asenye.. kata ayah, mmg spatutnya msjd baru y digunakn, tp bila ada certain2 wak2 especially time maghrib n isya' satu puak lain slt kt msjd lme sbb kdg2 kt msjd baru ade kuliyah maghrib.. jdnye y slt kt msjd tinggal la mreka y cintakn ilmu...
btul kn tnda2 kiamat da mkin byk, slh 1nye y ni la msjd byk dibina tp xdiimarahkn.., huuuu siapa y main p0litik maaa??? saranan anah 1 je, m0h 2012 kita r0mbak!!! m0ga agama Islam lbh dih0rmati.. ISLAM YANG SYUMUL

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

Friday, December 25, 2009

~ 25 disember 09 ~

alhamdulillah, syukur..syukur.. n trus brsyukur!!

aeni 25/12 anah rse anah bertuah sgt..
sbbnya alhamdulillah hri ni anah dpt jgk resp0ns dr nisa', w/pn mmg anah dh xbrkesemptn nk g pr0grm kt ip0h..
hri ni anah dpt kenal s0rg y anah kagum, ukhti fatimah y jg mrupakan ex-pengerusi nisa' kwsn taiping.., tp ats tuntutn hdup ukhti ni da xaktif lgi, just jd ahli ktenya..
dan dr ukhti ni la anah dpt c0ntc s/u nisa' tepeng u urusan register sbg ahli.., tp mgkin bkn ag msenye anah nk reg, lps bberpa msg da xde resp0ns..
n alhamdulillah hri ni anah jgk berkesemptn g ceramah 40 hari n0n-stop anjuran PR y diadakn d beberapa parlimen terpilih d sluruh malaysia y anah kira parlmen2 hangat!!
nk attach cket gamb0 spnjg crmh ni y diadakn kt tmn m0lek, simpang..

kt cni la tapak diadakn crmh 2, pusat khidmat masyarakat PR kwsn bukit gantang





antra peny0kong2 y hadir

antra wakil2 PR y hdir mmberi perangan adlh yb zuraidah slaku pemula explainer y jg wakil rakyat kwsn ampang, ckgu faris (ex ckgu) y pernh brtnding dgn tg haji hadi tp klh..x ketinggalan ktua pmuda keadilan ckgu badrul hisham n dr lee boon siew klo xclap eja y mrupakn wakil rkyt kwsn g0peng... pnerangan2 y disampaikn byk tertumpu pd ds anwar ibrahim, isu pkfz, ngri perak sndri n s0 on..

sblm balik anah, mak n ayah brkesemptn mmbeli cket ole2 y djual.. majalah kartun perak darul karun antra y trcepat abis, anah pn xdpt.... tp alhamdulillah cd k0nvensyen PR perak n 2 cd laen dpt.. y mnariknya kt akhbar keadilan y mne tjuk mke dpnnya syeikh yusuf al-qardhawi yakin ds anwar xbersalah dlm kes liwat y dikemukakan o saiful bahari.. insyaAllah, kemenangan sntiasa d phak y bnar!!

akhiral kalam, m0ga wahdatul fikr ke arah pemikiran Islam dpt dicapai..

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

Thursday, December 24, 2009

~ $ejARaH 10 mUHarRAM ~



SEJARAH 10 MUHARRAM
Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub bahawa padatarikh tersebut:

1. Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
2. Diterima taubat Nabi Adam a.s.
3. Dicipta Adam a.s.
4. Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
5. Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
6. Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
7. Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
8. Selamat Musa dan pengikutnya.
9. Lemas Firaun.
10. Dilahirkan Nabi Isa a.s.
11. Diangkat Nabi Isa kelangit.
12. Diangkat Nabi Idris ke langit.
13. Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
14. Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
15. Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
16. Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
17. Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
18. Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
19. Hujan yang pertama turun dari langit kebumi.

BEZAKAN PUASA DENGAN ORANG YAHUDI

Oleh kerana orang Yahudi juga berpuasa pada 10 Muharram makadisunatkan umat Islam berpuasa sejak 9 Muharram lagi bagi membezakandengan puasa orang Yahudi. Hadith ini dikhabarkan oleh Ibnu Abbasdalam sebuah hadith riwayat Muslim dan Abu Daud.Atau kalau tidak dapat dikerjakan pada 9 Muharram maka boleh jugadigandingkan 10 Muharram dengan 11 Muharram

dipetik dr blog mukhlisin aminin....

pUAse yuh!!!
~ fikir, fikir, dan fikir!!! ~

hiDayAh Allah kpd KeLUarGA pAdERi n S0aLnya h0lY wAtER


Assalam Mu'alaikum Wbrth!!!.... .. Bacalah dan Renungkanlah. ....

Kisah Farhan (Kisah Perjalanannya Masuk Islam)

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya sewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Saya dilahirkan di bumi Sabah dalam keluarga Kristian.. Bapa saya seorang KETUA PADERI yang menjaga 15 buah gereja di satu kawasan di Sabah .

Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi seorang paderi. Sejak mula PBS bawah Datuk Joseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapat sokongan penuh negeri! kumpulan saya masuk ke kampong dalam berbagai program. Selalunya program khidmat masyarakat. Pihak gereja selalunya membekalkan wang tunai sekitar RM50,000!!!

Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orang kampong. Kami ziarah rumah ke rumah.. Tanya masalah mereka dan bantu mereka. Berbagai masalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duit secara spontan. Ada kami hantar keperluan harian, pakaian dan buku sekolah dan sebagainya.

Dengan cara ini kami mendekati mereka. Hasilnya dengan beberapa kali kunjungan susulan, kami berjaya mengkristiankan mereka. Paling berbaloi kami mengkristian remaja Islam, tambah berbaloi dari kalangan intelek.. Hasilnya kami dapat RM3,000 setiap seorang Islam yang dimurtadkan! Bayangkan pendapatan saya ketika masih dialam Persekolahan. Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakan mengambil m/pelajaran Agama Islam yang boleh dipilih dengan lukisan(betapa hinanya m/pelajaran ini setanding dengan lukisan). Saya mendapat A-3. Sewaktu tingkatan 4 saya belajar di sekolah asrama penuh. Saya terus ambil pelajaran Agama Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam dan memudahkan saya menyebarkan agama kristian. Saya mempunyai beberapa soalan yang saya kira tidak mampu dihuraikan oleh orang Islam.

Pada suatu hari sewaktu tingkatan Enam bawah, saya bersemuka dengan Ustaz yang mengajar saya(saya panggil cikgu). "cikgu saya ada beberapa soalan, tapi saya rasa tak sesuai dikelas ini, boleh ke saya ke rumah cikgu..." Ustaz itu bersedia.... Lalu saya bersama beberapa rakan ke rumah ustaz itu.

Saya katakan "cikgu saya mahu berdialog secara ilmiah, bukan atas nama islam, agama cikgu dan bukan atas nama Kristian,agama saya". saya kemukakan beberapa persoalan, antaranya;-

1- Mengapa orang Islam sembah Kaabah

2-Sebenarnya semua agama sama sahaja. Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islam adalah agama langit.

3-Mengapa diakhir zaman, Nabi Isa akan turun bersama Iman Mahadi membebaskan kezaliman dan kekacauan dan bukannya Nabi Muhammad.

4-Mengapa dalam sejarah dan hingga kini orang Islam suka peperangan.

5-Injil sekarang dikatakan diseleweng. Kalau begitu mana yang asalnya..

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawab pertanyaan saya dan kawan-
kawan dengan begitu ilmiah. Saya dan kawan -kawan mati akal.

Kemudian saya dibebani dengan 3 persoalan yang tidak mampu saya menjawab secara tepat.

- Apakah boleh manusia(paderi) mengampunkan dosa manusia lain. -

Persoalan ketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 - konsep ketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya dengan beberapa orang paderi, kawan-kawan bapa saya. tetapi mereka enggan. Lalu saya bawa ustaz itu ke rumah saya dan bertemu bapa saya seorang ketua paderi. Ternyata bapa saya juga tidak mampu
menjawab persoalan yang dibawa oleh ustaz itu.

Sebaik ustaz itu pulang, bapa saya memarahi saya kerana bawa 'orang malaya' datang ke rumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu. Disamping mengulangkaji saya gemar berdialog dengan ustaz itu. saya memerhatikan kehidupan ustaz tu, saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orang berjubah.. Seorang berjubah hitam membawa salib. Seorang
berjubah putih membawa bendera bertulisan jawi. Dan seorang berjubah hijau yang meminta saya membuat pilihan.

Yang berjubah hitam dan berjubah putih saling menarik saya mengikuti mereka. Saya meronta-ronta. Disamping itu saya dapati yang berjubah hitam semakin tengelam dan yang berjubah putih semakin tinggi. Sedang saya meronta-ronta, saya terjaga.

Saya mendengar suara azan dan ustaz tadi berada ditepi saya dan berkata, "mengapa Johanis..... awak mengigau.... "

Saya pegang tangan ustaz itu, saya katakan,"Cikgu Islamkan saya......... . .".Ustaz itu minta saya bersabar untuk dia uruskan dengan pihak tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun di Islamkan oleh Ustaz itu..

Selesai pengIslaman saya, saya pulang ke rumah. Sampai di rumah, saya lihat pakaian saya bertabur diluar rumah. Rupanya bapa saya telah tahu!

Sebaik melihat saya, bapa bergegas masuk dan keluar semula dengan mengacu senapang ke arah saya. Tiba-tiba emak menerkam dan peluru senapang meletup keatas.

Saya segera meninggalkan rumah sehelai sepinggang. Tinggalkan keluarga saya... Tinggalkan sekolah. Saya bersembunyi sekejap rumah ustaz sebelum saya dibawa oleh ustaz pulang ke semenanjung sebaik habis kontrak mengajar di Sabah .

Saya diserahkan kepada PERKIM di Kuala Lumpur . Secara kebetulan rakan saya Nazri,vokalis kumpulan Raihan juga memeluk Islam, tetapi mengikuti kumpulan Ar-Arqam. 2 lagu dalam album pertama kumpulan Raihan adalah saduran lagu koir yang kami nyanyikan dalam gereja sewaktu di Sabah dulu..

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pula Maahad Tahfiz.. Alhamdulillah! Saya dapat sijil Al-Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian saya bekerja dengan Jabatan Agama Islam.. Saya banyak masuk kawasan di Negeri Sembilan, Melaka dan Pahang.

Tak sampai setahun saya letak jawatan. Saya sedih kerana ramai pendakwah ini nak berdakwah pun merungut duit over time. Saya rasa tiada keiklasan.. Biarlah saya jadi pendakwah bebas.

Saya ingin membilas dosa lalu. Saya telah ramai memurtadkan orang...kini saya mahu berjuang untuk mengIslamkan seramai mungkin dengan Kualiti bukan Kuantiti saja!

Berbalik kisah keluarga saya. Selepas meninggalkan rumah dan belajar di PERKIM saya selalu telefon ayah, emak dan adik beradik saya. Saya katakan jangan bencikan saya. Saya sayang ayah. saya sayang emak. saya sayang adik beradik saya. Ayah dan emak tetap ayah emak saya dunia dan akhirat...

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya, saya hantarkan buku-buku yang sesuai menerangkan tentang Islam. 7 tahun saya telefon. 7 tahun saya hantar surat dan buku-buku. saya menangis kerana rindukan ayah, emak dan adik beradik. Akhirnya, sewaktu saya di Maahad Tahfiz, bagaikan halilintar saya mendapat berita...... .. Ayah saya menganut Agama Islam!

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu. Saya menangis dan menangis. Saya ambil wuduk dan sujud syukur. Air mata saya menjadi terlalu murah....saya terus menangis...saya pejamkan mata.....saya bayangkan ayah dihadapan... saya peluk erat tubuh ayah dan kami menangis bersama..... . ...Ya Allah betapa agungnya kekuasaanMu.

Peristiwa yang saya alami sewaktu memeluk Islam turut dirasai oleh ayah saya. Dia dihalau dari rumah yang diberi oleh pihak gereja.

Kini saya pendakwah bebas. Saya sedih melihat umat Islam hari ini berpecah. Kita berpecah kerana kita meninggalkan Quran dan Sunnah Rasul. Kita ambil sebahagian dan kita tinggalkan sebahagian.. .

Kita ambil contoh pelaksanaan hukum Hudud dan Qisas. Mengapa kita cari jalan nak menentang pelaksanaanya? Sepatutnya kita cari jalan supaya dapat dilaksanakan. Inilah sikap umat Islam.

Saya pernah berdialog dengan beberapa orang pensyarah universiti tentang isu Hudud & Qisas. Dia boleh sergah saya, "You apa tahu... Islampun baru setahun jagung...... . "

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu.. Kalau ini sikap pendakwah... ...Saya tak akan masuk Islam. Tapi saya pilih Islam kerana saya tahu Apa itu Islam!!! Kerana itu saya ajak menghayati Islam.

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masa Kristian dulu. Saya berdialog tentang Islam. Saya kumpulkan derma untuk tujuan dakwah ini, untuk bergerak perlukan wang. Saya diancam oleh puak Kristian. saya juga diancam oleh umat Islam!!!

Apa tauliah awak , mana kebenaran Jabatan Agama, mana permit polis, sapa benarkan pungut derma dll. Saya tak gentar berdialog dengan puak Kristian, kerana saya ada pengalaman tapi sukarnya bila Umat Islam sendiri menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usaha yang agak ketara ialah Di IPT. Pendakyah ini mendekati kaum muslimah, pura-pura belajar Islam.....jatuh cinta...lalu dimurtadkan. .

Saya sudah pergi banyak IPT. Saya paling bimbang di Universiti Putra Malaysia (UPM) !!! Itulah satu-satunya Universiti yang ada gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk memurtadkan orang Islam!!!

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kita terminum 'Holly Water'.

Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City . Dijampi oleh paderi termasuk Pope John Paul yang jemput Perdana Menteri kita dulu. KALAU TERMINUM, cari air kolah dari 3 masjid... Baca Al-Fatihah 1x, Yasin 1x, 3 Qul 1x, dan Selawat. Ambil
sebahagian buat minum dan sebahagian buat mandi.

InsyaAllah mereka akan sedar dan dapat diselamatkan. insyaAllah!! !

~ fikir, fikir, dan terus berfikir!!! ~

!!! PENTING nih !!!

السلام عليكم
alhamdulillah dpt skali lg anah membuat en3 kali ni..
antra inf0 penting dr y trpenting anah kira.....
~ dpt dr teman fs ~ insyaAllah sebar sme2 ye..

>>>>>>>>>>>>> --> write 'makkah' but dont write 'mecca' coz 'mecca=house of wine'...
>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>> --> write 'muhammad' dont write 'mohd' coz 'mohd=dog with a big mouth'...write allah s.w.t' dun '4jji' coz '4jji' = for judas jesus isa almasih...send this to all musilm..
>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>> --> prkataan BYE adlh jarum sulit kristian yg BERMAKSUD dibbwh naungan pope..JGN gnekn A'KUM sbb ia BERMAKSUD binatang dlm bhs yahudi..SEMEKON plak brmksd celaka kamu..jd GUNAKAN prkataan SALAM as a singktn bg assalammualaikum...tlg foward pd umt islam yg laen..UTK ELAKKN DARI DIRI BUAT DOSA YG XDISENGAJAKN..
>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>> --> TOLONG SEBARKAN..klu nk beli alquran..yg dicetak edisi bru..hati2..cuz ade yg palsu 1-surah al iman 2-surah al wasaya 3-al tajasud n 4-al muslimoon..JGN sesekali LAYARIhttp://www.thequran.com............ coz sume isi laman tu palsu..

~ m0ga kita xtrmsuk di antra mreka y mempersendakn Islam, امين...

~ fikir, fikir, dan teruskan berfikir!!! ~

Wednesday, December 23, 2009

~ sUnNah 0rAnG bERjUang ~

الحمدللّه على كلّ حال
alhamdulillah, syukur...
en3 kli ni anah nk p0st 1 nasyid y dp0stkn o s0rg teman anah, syukran alaik!!!!
sgt brmkne nsyid ni buat anah..
m0ga nasyid ni jd inspirasi buat kita as the khaliph in the earth, insyaaLLAH..

Hijjaz
Sunnah Orang Berjuang


Berjuang menempah susah
Menanggung derita menungkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela tauhid

Dipisah dia berkelkana
Dibelenggu dia uzlah menagih bina
Namun jiwa tetap mara memburu cinta
Membara demi allah dan rasulnya

Berjuang tk pernah senang
OmbaK derita tiada henti
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa airmata
Siangnya bagaikan sinar dirimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Sudah sunnah
Berjuang ke jalan allah

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yg perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yg ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan
Dunia yg fana atau syurga


~ fikir, fikir, dan trus berfikir!!! ~

Tuesday, December 22, 2009

AKU TINGGALKAN CINTA KERANA ALLAH


Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..
Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..
Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..
Ada pula yang kate saya kuat emo..Sikit-sikit nak marah..
Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..
Lepas tu saya cuba buat lawak kononnya nak tarik perhatian orang lain…
saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya
terutamanya pelajar-pelajar perempuan..
Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..
tapi saya tak kesah..asalkan ada yang terhibur.. Tapi saya tetap merasakan kekosongan..
Memang lumrah manusia..Seorang lelaki akan tertarik kepada wanita…. Macam itulah yang saya rasa.. Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..
Di dorm sms awek sampai pagi..
ada yang call awek sampai RM10 satu malam.. Saya mula berfikir..
"Adakah aku perlu BERCINTA?"
Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..
saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'..
Dan masa itulah saya kenal awak..
saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..
Mula-mula awak jual mahal..
Tapi saya tak kisah..nak beli gak..
akhirnya, dipendekkan cerita..
saya pun mulalah BERCINTA..
Masa bercinta, memang saya sangat-sangat bersemangat
Apa orang kata..'ALL OUT'lah..
haha..Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..
'gayut' malam-malam..
kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..
Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu….
Tidak terasa pun kehilangannya..
Mase bercinta memang indah..
Semuanya indah..
Sikit-sikit gurau-gurau
Sikit-sikit gelak-gelak
kalau merajuk men pujuk2..
kalau 'birthday' kita sambut sama-sama..
Untuk diri ini,terasa amat bahagia..
Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..
Saya pernah terikir..
Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam, kata saya macam-macam..
Asalkan awak memahami saya..
Satu hari saya dengar ceramah.. Alhamdulillah..
Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosa
dan saya kena brubah…
Hidup saya mesti selari dengan Islam..
Saya kena jadi baik..
Sebab memang itu fitrah manusia..
menginginkan kebaikan..
semua orang nak masuk syurga kan?
Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..
Rapatkan diri dengan Al-Quran..
Selalu solat jemaah awal waktu..
Selalu dengar tazkirah..
Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran
Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,
Saya taknak jadi baik seorang diri..
jadi saya ajak awak sekali..
Saya ajak awak baca Al-Quran..
saya kejut awk bangun subuh..(calling)
saya ajak awak saling beri tazkirah.. Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..
Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.
Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..
bercinta kerana Allah..
Kita couple tak macam orang lain..
Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..
ade yang siap wat mksiat lg..
pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..
Tapi kita couple baik-baik..
Jaga batas-batas syara'..
Tak guna ayat jiwang-jiwang
janji taknak jumpa, taku berlaku maksiat..
cuma sms dan call je..
Dan awk terima perubahan saya itu..
Saya pun banyak nasihat awak..
Awk pun terima.. Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu
Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa..
Dan akhirnya saya rasa..
Hubungan kita semakin diredhai..
Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan.. Dalam proses perubahan saya,
Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib..
Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.
Kalau kita tidak berdakwah..
kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.
sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,surah ke 7,ayat ke 164:
Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa".
Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik
Tegur mereka apa sahaja yang silap..
Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose..
Saya mesti nak tegur…..
Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..
Ape lagi..tegur je la depan-depan..
huhu~
Lepas tu, satu masa..
saya terbaca pasal couple..
"COUPLE HARAM"
Saya tak percaya..
tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..
macam betul pulak..huhu~~ tapi biasala..
kalau kita suka satu benda tu..
kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..
Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..
dan teruskan saja hubungan kita..
kita tak buat maksiat..
Kita jalan-jalan tak pegang tangan..
tak jiwang-jiwang..
Cuma saling ambil berat..
Tanya khabar..
Borak-borak..
Siap bagi tzkirah lagi..
Apa yang haramnya dengan benda ni?
Tak kisahlah..
Masa terus berlalu...
Masa ni dah nak dekat SPM..
lagi dua bulan sebelum SPM..
dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..
buat study group.
Pada masa yang sama, bagi tazkirah..
Ada yang terima..ada juga yang buat tak tahu.
Kadang-kadang bila tegur, saya kena marah pula..
macam-macamlah alasannya…
ada kata saya tegur tak berhikmah..
ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..
Tapi tak kisah..saya ada tempat mengadu..huhu~~
Suatu masa..ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..
saya terjumpa ayat ini..
Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir?(Al-Baqarah, ayat 44)
Saya pun terfikir.."Selama ini aku asyik tegur orang je.
Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,Cepat marah, suka buang masa,ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan.
Macam mana ya?"Lepas tu terjumpa pula ayat ini..
Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.(Al-Baqarah ayat 42)
Tiba-tiba saya terfikir satu kritikan kawan..
"Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kau dengan kami..tegur orang konon.."
Berfikir sejenak..
Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak?
Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh?
Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah tahu saya selalu berhubung dengan perempuan?
Dan kengkadang saya rasa serba salah?
Macam-macam yang saya fikir.. Dipendekkan cerita lagi sekali..
saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh..
Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..
Dalam perjalanan ke seminar tu..
saya masih sms lagi dengan awak dalam bas..
sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..
Dalam fikiran saya.."Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati.."
******
Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf,
pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri
Lagipun kami semua penat..takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..
pihak penganjur pun faham..
Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ..
Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.
Tapi saya tragak-agak.."Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak buat macam mana? Aku kena clash ke?Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau tak buat salah, apa nak ditakutkan?"
Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..
Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.
"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit boleh?"
"Em,boleh..duduklah. Nta nak tanya apa?"
"Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."
"Bercinta ke?"
Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..
"Sebenarnya..couple ni boleh ke tak bang?"
"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."Saya tak mahu mengalah.
"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni."
Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.(Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38)….
"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?"

Betul juga katanya.
Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"
"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akhi..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.."
"Zina hati?" Saya menduga.
"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia.

Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."
Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata.
Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya.
Kemudian dia sambung.."Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."
"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt."
Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..
"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."
Saya trdiam lagi.

"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."
Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.
"Jadi apa saya nak buat bang?"
"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."
"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"
"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner.
Tiba-tiba saya terfikir.."Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"
Saya cakap.."Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"
Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..
"Akhi, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. ‘Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri’. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."

Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.
"Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."
"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."
"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."
Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri.."Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum..Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum.."

Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button
[send].

Lepas tu tertera di skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..

"Terima kasih bang.."
"Takpe, dah tanggungjawab.."

Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

*******

Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang.Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..

Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..

awak bagi gambar bunga..
bawah tu ada ayat..

"Seindah gubahan pertama.."

Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..Assalamualaikum.. saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..

Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,ia penuh dengan penipuan,kekecewaan,dan tak kekal..

Tapi carilah cinta Allah..tiada penipuan,tidakkan pernah mengecewakanitulah cinta abadi..Cinta yang diredahai..-Yang Terakhir- "

[SEND][SENDING..][MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan.Saya pasti apa yang saya buat ni betul.Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.Saya takkan berpatah balik..Takkan..buat selama-lamanya….

Alhamdulillah… slesai sudah pr0ses mengedit p0st y anah c0py dr iluvislam.com nih….
Muga2 sme2 dpt manfaat, insyaAllah….

Say ‘NO’ u COUPLE!!!!

Monday, December 21, 2009

huuUu maCAM2... kErJa Allah......

alhadulillah.....
skali lg ucapan syukUr xterkata kulafazkn d at$ $gala knikmatan y tlh kurasa, sdg ku rasa n akan kurasa, insyaAllah.. hRpnKU, m0ga nikmat2 ni sll bRSma kita n bsr lg HRPNku agar NikMAT2 ni xmelaLAikn anah dn y laennya... nmun hrus diingat brsma; ayt quran y bg prINGATan buat org Islam spy jgn trlalu cpat mngaku brIMAN sdgkn diri x diUJI..... kn??
en3 kali ni anah nk bwk bberpa sItUAsi y aNah kre bleh buatkn anah brfikir n dhrpkn spe y bce leh 'pUT on y0urselves at mY cuP'...spye kte leh sme2 fikir n k0ngsi pndpt... انشا أللّه... sumenye y anah ctat u en3 kali ni brkait ngn tarikh 20/12.. alhamdulillah smlm anah brkesemptn u g mlawat spupu anah y bru hbis ngerjakan haji, muga haji MABRUR mnjdi miliknya.. amiin...
~ the st0ry begin...~ alhamdulillah 0n da way nk g rmh spupu kt lunas 2 mata anah dberi kekuatan u xtd0 pd 4/5 prjlnn (huhu td0 jgk).. tp kt lbuh rya 2 la isunye y anah nk catat kt cni.. wak2 tgh d0k suke memndg skeliling kt ats jln y 'menyusuri' bendang2 padi 2, tbe kt sblh kiri kete anah ade kete lain... y trujenye sbb ade s0rg ppuan ni y anah kre lbh kurg la um0 kmi trsenyum kt anah.. huuuu bkn prasan maaa tp seri0usly nmpk keikhlasan dy, jdnye babak senyum2 pn brmula =).. huuuu kami sme2 senyum u temp0h bberpa saat 2, rse mcm kenaaaal je ukhti s0rg 2 w/pn mle2 pndg anah xbrapa brkenan ngn 2dung y dy pki... tp 2 la kn..., kerja tuhan Rabbul 'alamin y tmukn kami w/pn dlm kete je... lps je kete anah (kete ayah) tinggalkn kete dy hatiku lntas brd0a moga aku dpertemukn dgn dy lg.. bak kate dr. FadZiLah KamSah rse hati 2 bleh dpinDHkn.., rse cam sukeee je kl0 dpt jmpe dy lg... smpikn ngn ayah dy pn anah sempat nk senyum =)..KERJA Allah ~

situasi ke2.... sokm0 kubrd0a spy dpt jd TETAMU Allah seawal mungkin ble ilmu2 brkaitn haji, tanah haram, n sume la y brkaitn da lengkap di dada u diamalkan..... n br+ ag la smangatku ble tgk spupu y um0nye bru 25 dh smpi ke TANAH SUCI, bumi anbiyaa'.. muga2 kita semua trpilih.. أمين ... lntarn smpinya beliau dr tnh suci ke rmhnya pn dh mlm, xbyk crita kt sne y sempat dk0ngsi... y anah trtariknya, kakak ni g sne bkn brsma kluarga dy tp dlm tmn rmhnye 2 ade 4 org trmsuk dy y alhamdulillah dh smpi ke tempat2 y wajib bg kita u smpi bla ckup kemampuan n syarat2nya.. slh s0rg dr jran2 akak ni s0rg siak kt tmn 2 jgk y um0nye dh mlewati usia warga Ema$ y mne orgnye dgambrkn KECIL cuma....tw ape y mnarik pd dy y anah nk kaitn ngn en3 kli ni??? sungguh, kate spupu anah rezki pakcik ni st murah wak2 kt tanah suci 2... jelaskn mcm y trtulis dlm QURAN.. "ان تنصر اللّه ينصركم ويثبت أقدامكم"..... hebat kn, w/pn mgkin kje siak 2 biasa d cc sesetgh 0rg tp anah kre cfat ikhas pakcik 2 y buatkn rahmat Allah sntiasa brsma dy... wuuuuu kerja Allah al-qudrah

situasi ke3... on da way nk blik.., kmibrkesemptn selisih kete ngn s0rg yb tp xpasti spe bliau 2 (bkn y prtma kali).. emmmm mcm biasela ble 0rg2 bsr nk lalu adela sgale p0lis n guard d cc mnemani, dr ja0h da wat ann0unce s0h bg laluan siap ngn lampu bru sang p0lis...
wuu igtkn kj0 kete kmi sbb ayahku trlanggar lmpu merah, xprasan trus pcut... ghupenye ade yb nk lalu.., n0 kete pn xde....=(.. ish3, plik nanang sih 0rg skrg, rse geram pn ade sbb sume y kt ats jln 2 pn msing2 nk cpat dek hari da mlm dkt kul 11 pn tp y syukurnye dlm rse marah 2 anah tringat kisah saidina umar al-aziz.. hurm bkn senang nk revise scre xsgaja mcm 2, 2 la KERJA ALLAHkn; sntiasa igtkn hamba2Nya cme trpulang kt 0rg 2 mcm mne nk handle prigtn @ ujian @ mehnah @ ape2 ajee y ALLAH bg..kn??? subhanallah, zuhudnya saidina umar; slh s0rg di antra khalifah2 trpilih y xprnh mletkkn drinya dlm keadaan yb a.k.a 0rg bsr mcm pmimpin2 zmn skrg trmsukla anah sndri...(jgn prnh brhenti u cbe mginsafkn dri..) hebatnya al-umar, sntiasa menyantuni rakyatnya, hebatnya Allah ats hidayah y dlimpahknNya....
situasi ke-4... huhu suatu y klak0 bg anah n famly dlm kete.. wak2 kt t0l juru ade 1 kete nih, dr ja0h mcm teksi tp ghupenye id0k sbb dh dren0vatekn... ghupenye kete ni kete anak bapak n mungkin gk kete sang batman ...., sbbnye kt ats bumbung kete ex-teksi 2 ade pelekat BATMAN n kt blkg kete 2 ade trtera prkataan ANAK BAPAK... wuuuu dri y mlihat ape ag gelak la ngn mak =), teksi batman si anak bapak dpn kmi... huhuhuh hanya Allah y tw spe pmilik kete ni n xlpe t0lgate girl 2 n 0fcoz empunya kete... huhuhu sume 2 KERJA ALLAH kn, kte xde kuase nk tw ape y ade dlm hti pmilik kete smpi ubah kete brwajah bgitu... Allah al-'alim..

emmmm u e2 je bg en3 trikh 20/12 ni... mga ade mnfaat trselit walau xbyk tp leh jd iktbar insyaALLAH...

~ fikir, fikir, n trus berfikir!!! ~

Saturday, December 19, 2009

salam tahun baru 1431h...

"...نعمتان مغبون الصحّة والفراغ ...."


mso">

Alhamdulillah ‘ala kulli hal……

Syukur..syukur…syukur….

Dgn 2 nikmat di antra nikmat2 y xtrhitung y Allah kurniakn pd anah n kita sume, alhamdulillah suatu kerjaan trjdi trmsuk la trciptanya bl0g ni dn insyaAllah dgn 2 nikmat ni jgk ana h akn mneruskn lgkh y bru bermula ni..huu, ”langkah tercipta…” =). Bak kate 0mputih; hundred miles 0f step begin with single step.. (emmm tul ke ayt ni?, jnji smpi mksd..)

الحمدللّه dgn 2 nikmat ni jgk anah brkesemptn g srw Ridzuaniah, tmn simpang kt umh lama anah smlm (18/12) ats dasar nk nimbe ilmu ukhrawi jg duniawi. Syukur, dgn kuliah maghrib y drencanakn bg meraikn 1 muharram n dsmpikn o al-fadhil us. Abdul halim b. hasan y didtgkn khas dr penang, rmi la jemaah y dtg xmcm sll y sllunya ‘muka2 sllu je’ dtg….n dgn sbb 2 jgk la, biiznillah anah nk wat cket prk0ngsian dlm entry ke-2 nih.

Drpd hadis sahih y mafhumnya; “2 nikmat y sll mnusia lupa yakni nikmat sihat dn nikmat masa lapang”.. ni antra butir2 trawal y tubik dr mulut al-fadhil ustz.. pnjg syarahnya n asenye anah dh wat gmbrn cket dlm tulisan anah kt ats. Lg, antra isi y wat anah revise blik subjek psi f5; tingktn pnafsiran ayat Quran..

1) ayat quran dtafsir ngn ayat quran gak..

2) ayat quran dtafsirkn ngn riwayat (hadis2 brtaraf sahih)

3) ayat quran dtafsirkn ngn dirayat (kekuatan bhs arab) ~ kl0 skdr tw arab cket2 xleh ye nk tafsir quran.. tkut mgubah mksd sbenar….quran 2 kn indah n pnuh dgn uslub2 srta byk ag ilmu y prlu dpelajari u brgelar pnafsir quran….

Ag, antra p0int y dsmpaikn ustz y anah kira sgt pnting u dbahas dn dsebarkan…. Ustz kata; “aqidah kita kne btul”.. guane dkatekn aqidah y btul? Mesti @ wajib brlndaskn quran dn sunnah, dlm erti kata laen wajib braqidah @ briktiqad dgn aqidah ahlul sunnah…. Msalhnye isu aqidah ni trutama aqidah jamaah y al-fadhil ustz tekankn ni xleh dbincangkn sesuke hti kt ngra Islam kita nih… tp pndedhn demi pndedahan mesti dbuat o ahlinya (mreka y punya t/jwb u mnyampaikan) n ats rasa kbertanggungjawaban u brk0ngsi, tgn ni lntas mnitipkn bait2 kata al-ustz..insyaAllah

Beza aqidah ahl sunnah y brlandaskn quran n sunnah dgn aqidah y ag 1 ni y sgt dit0lak imam2 mazhab trutama mazhab syafie’:

1) Dlm Quran kate mnusia kkal kt alam barzakh stlh dmatikan n sblm dhdupkn blik brdsrkn ayat 100 srh al-mukminun tp aqidah y batil ni kate r0h manusia blh kmbali ke dunia pd hari2 trtentu ( cnth y us bg hari jumaat r0h akn blik ke umh u jmpe kuarga y dtinggalknnya)

2) Tafsiran quran mnjelaskn y nabi s.a.w disambut @ dibidankn o ummu syifa’ y mrupakn b0nda bg slh se0rang sahabat nabi tp….. puak y lg 1 ni ckp nabi dibidankn o Asiah isteri Firaun n Maryam yakni b0ndanya nabi Isa..sedangkn mreka brdua tlh sekian bribu thun meninggal dunia..

Lg, byk sgt, tugas kita u mngetahuinya tp y pling ketara y anah blajar puak ni dkatakn batil sbb trlalu mngagungkn @ taksub ngn saidina Ali… ustz ckp mmg puak ni mngatakan y r0h org mati bleh dtg semula ke dunia… isk3, mungkinkah??

Y anah nk b0ldkn kt cni kt Malaysia pn aqidah ni brkembang, senang ckp aqidah puak syi’ah… (ustz ckp brdsrkan ilmu y ada pdnya y jg diattachkn ngn dalil2 sahih n brdsrkn sejarah kmasukan islam ke M’sia 2 sndri).. slh 1 acara y diamalkan puak syiah y brasal dr yaman ni adlh marhaban y saban thun dzanjikn tp kita xsdr sbnrnye slh… dgn smangat u mnyampaikn ustz minx kt ajk srw kitab marhaban y mmg dh ada prsatuan kt srw 2 kl0 anah xclap.. huuuu kmi pndengar pn jd excited nk dgr sbb maj0nye mmg xtw pn hal nih…‘الجنّة ونعيمها..’ antara bait trawal dlm kitab ni… tp sbenarnye ustz ckp bg mreka y mndalami kitab ni dy ade kitab2 sampingan y mnafsirkn bait2 y dlunya dlm bhs parsi tp didedahkn sndri o pnulis kitab dgn mnterjemahkn kitab ni ke dlm bhs arab spy isu ni didedahkan sblm kematiannya, pnulis kitab ni; Jaafar al-barzanji klo xclap taip…

Ape sbnrnye mksd bait 2? Krana ktaksuban syiah kpd saidina Ali, kitab ni sbnrnya mnjelaskn slwt y diucap okm0 2 trutma bla msuknya 1muharram a.k.a awal hijrah ni dtulis u saidina Ali, ade ayatnye ‘انت العلي فوق العلي...’ dn djelaskn mksdnya kmu Ali lbh tinggi drpd y trtinggi..(agak pnin tp 2 la pndedhn y ustz buat..).. ade ag bait2 dlm kitab ni y mmbesarkn saidina Ali karamallah brbnding nabi Muhammad s.a.w sndri… emmmm jdnye kate ustz, bleh kl0 nk bce gak marhaban ni tp t/jwb kpd pmbace 2 u mndalami mne 1 bait y 0k mne 1 y batil sbb xsume dlm kitab ni xbtul…., tp bak kate ustz gak la, kl0 dh mmg adatnye bce cam2 ye akn jd xmlek la kl0 tbe2 diubah..kn? senang cter, xyah la ustz kate bce mrhaban ni kl0 xmau mndalaminye sbb ye brkaitan msalah aqidah… maaf al-fadhil ustz ph0n kl0 ade y trase n anah pn nk ph0n asif jiddan bg pgamal2 marhaban nih.. tp 2 la; “ قل الحق ولو كان مرّا"...

Emmm smpi kt cni dlu k0t prk0ngsian ilmu y dsmpikn al-fadhil ustz, t pd en3 insyaAllah anah akn slitkn an0ther points y trtinggal… slagi nikmat2 ni msih brsama..امين

اللّه اعلم...

~ fikir, fikir dan truskn berfikir! ~

Friday, December 18, 2009

alhamdulillah

syukur..syukur...syukur =)
الحمد للّه , الصلواة والسلام
sungguh xtrucap kalimah alhamdulillah tatkala tgn ni buat prtama kalinya brhasil dlm mncipta blog y tlh sekian lama mnjadi impian bsr d hati anah... biiznillah dgn brmulanya thun baru islam 1431 hjrh brsamaan 18/12/09 trciptalah blog y dhrpkan sntiasa dlm keredhaanNya ke arah wAhdAtUL fIkR....
jg ucapan syukran jazilan nk diucap buat sahabatku y xprnh jemu mnjadi pndor0ngku u mmbina blog ni; Syuhaidah Sulaiman.. syu, anah syg km00!!! uhibbuki jiddan!! mga beliau xkn prnh nyesal mnjd shbtku, jg xprnh brhenti mmbimbingku.. امين..jg ribuan trima kasih buat tman2 lama n baru y bg glkn u anah memulakn bl0g ni.. شكرا كثيرا لكم
xktinggalan syukran jiddan dtjukan khas buat b0ndaku y xhenti2 n xprnh jemu brckp mnasihati kami anak2nya n jg ayahku... sungguh jasa mreka insyaAllah xku lupa.. m0m is the an0ther pers0n y jg xprnh jemu suruh mnulis... wuuuu m0ga apa y d ingatan ke, y bru diingatkn ke 0r s0 on xkn luput cam2 je ble mnulis.. dgn pnulisan jg dhrapkn anah dpt sntiasa mmbimbing dri u istiqamah dgn apa y dcatatkn.. insyaAllah
smpi cni sje u prmulaan, mh0n jasa baik foll0wers anah mmbri kmen @ bimbingan @ ape aje dlm mnjadikan blog anah slh 1 silah dlm mneruskan prjuangan lillahi ta'ala... (padahe xde pn ag foll0wer =) )..
~ emm nk bkk puase!
sblm 2...
SALAM TAHUN BARU 1431 H, slm hijrah buat semua!!!!!

Monday, December 14, 2009

Allah s.w.t mencintai wanita solehah



Maulana Syed Ahmad Khan dalam keterangannya menceritakan kelebihan yang dimiliki seorang wanita.Katanya:

1.    Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seorang wali Allah

2.    Wanita yang mengguli tepung dengn membaca bismillah akan diberkati Allah rezekinya.

3.    Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir dapat pahala seperti membersihkan Baitullah

4.    Wanita yang solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.

5.    Allah akan memberkati rezeki apabila wanita memasak SAMBIL berzikir pada Allah.

6.    Seorang wanita yang menutup auratnya dengan purdah ditingkatkan oleh Allah nur wajahnya 13 kali ganda dari wajah asal.

7.    Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah yang Maha Indah di akhiat nanti,tetapi bagi Allah sendiri
akan datang untuk berjumpa denga wanita yag membeluti auratnya iaitu memakai purdah dengan istiqamah

Begitulah kedudukan Wanita dalam Islam.
Wanita dalam Islam adalah Wanita yang menggadaikan jiwa dan raganya untuk menghias jiwa dan raganya
dengan syariat Allah dengan hati yang tulus Ikhlas tanpa mempertikaikan kedudukan Syariat Allah.

Tanpa mengendahkan ejekan manusia yang mengagongkan PUSAT dan Buah DADA dikhalayat ramai…

Pakaian Muslimah Bersih kerana mengharapkan Pakaian di Syurga lebih lagi bersih

Pakaian Muslimah Murah kerana ingin menginfakan wang yang lebih kepada Tabung Rasulullah

Pakaian Muslimah Murah juga kerana malu memakai pakaian yang lebih mahal dari pakaian Isteri-Isteri
Rasulullah.

Pakaian MuslimaH juga murah kerana mereka yakin pakaian yang Allah sediakan pada mereka di Syurga lebih
Mahal dari nilai dunia serta isinya.. Allah mampu membalas kesabaran mereka semasa di dunia dengan
setimpalnya.

Cuma ramai perempuan yang mengaku Muslimah pada hal mereka hanya najis dunia yang gilakan janji-janji
Allah.. Allah tidak mengharapkan Taubat mereka yang beribu kali,sehari tutup aurat,sehari dedahkan urat di dada
buat pameran di pejabat-pejabat.. sehari bergelar ustazah sehari berjoget macam monyet di khalayak ramai..
Mereka ini sebenarnya sama seperti isteri Abu Jahal di zaman Rasulullah… pandai segala-galanya..
Dosa dan pahala hanyalah permainan mereka, dalam minit yang sama mereka boleh melakukan pahala dan
dosa…

Kekalkan amalan kita dengan Islam semoga kita kekal bersama Allah dalam Syurga…
Ambillah apa yang Allah pilih untuk kita, Pasti Pilihan Allah adalah yang terbaik untuk kita hiasa jiwa dan raga di
dunia ini.

Yakinlah Allah tidak Buta dan Tidak Terkeliru untuk memilih calon hambanya mendiami Syurga…
Percayalah Allah tidak bodoh untuk Kita menipunya dengan alasan-alasan yang kita buat sehingga Allah
bersetuju dengan alasan kita dan memberi peluang untuk kita mendiami Syurga…
Bukankah Allah As-Samiu Al-Aliimu,Al-Qahhar dan Al-Jabbar … pasti Allah tidak lupa pada dosa kita yang kita
lakukan dengan sengaja dan memiliki sijil bertaraf dunia untuk menyokong dosa kita..kita bukanlah orang yang
jahil pasti Allah dapat menilainya dengan baik… Ya Allah Jadikan Isteriku , Orang yang Cintakan Zat Mu Ya Allah.


(= dAMba reDHaMu =)

اللّهمتختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة, يا أرحم الراحمين

!!! RuHuL MuJahAdaH !!!

. : baca juga jom : .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khairul kalam

* Ya Allah, jangan Kau pesongkan hatiku selepas Kau berikanku petunjukMu *

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers